|
TC-101
Higgins 78. „MTP”. forrás: https://en.wikipedia.org/wiki/File:USS_PT-105.jpg |
|
Higgins
78. fegyverzete. forrás: pinterest.com |
Gyors
torpedós járőr csónakok” hajók” (TC)
1938. szeptemberében megkezdték az
olaszországi "Cantieri Riuniti del’Adriatico" Monfalcone trieszti
hajógyárában elkészíteni a „MAS” 550 huszonnégy tonnás, 18.7 méter hosszú, 4.6
méter széles torpedós hajóját. Két darab „Isotta-Fraschin” összességében 1100
lőerős benzinmotor hajtotta meg ezen torpedós járőr hajót maximális 40 tengeri
csomóval. Fegyverzete: egy 13.2 mm-es légvédelmi ágyú és két 450 mm-es
rakéta-torpedóvető, egy hat darab tengeri bomba kibocsátására alkalmas vető.
1939-ben az olasz flottában állt szolgálatba „MAS 550” azonosító jelöléssel. Az
1943-as olasz kapituláció után a német hadiflotta „S 622”, majd 1944-től „SA
21” jelöléssel látta el és állította gyorsnaszádként szolgáltba az Adrián.
1945. áprilisában a hajó a trieszti Monfalcone-i öbölben a személyzet
elsüllyesztette. Ennek ellenére májusban a hajót a partizán jugoszláv haditengerészet kiemelte
és renoválta. 1946-ban TC-1 jelöléssel már meg is kezdte a jugoszláv
hadiflottában szolgálatát, ahol 1949-től TC-151, majd 1952-től 1956-os leselejtezéséig
TC-301 regisztrációs azonosítóval látták el.
|
Torpedónaszádok
TC-1., 2., 3. 4., 5., 6., Tivatban. forrás: http://www.paluba.info/smf/index.php?topic=13917.15 |
A KM/KS 32 (KS 5). 1941-ben hagyta el a
koppenhágai „Nordbjaerg & Wedell A/S" hajógyárat a német
haditengerészet részére elkészült tizennyolc tonnás, 15.9 méter hosszú, 3.5
méter széles aknarakó gyors hajó „KM” (Küsten-Minenleger). A hajót két darab
„BMW6F16/200 V12” összességében 1300 lőerős repülő benzinmotor hajtotta meg, ,
megerősítve egy darab 36 lőerős „Stendel-Otto” vagy egy darab 96 lőerős „Ford
V8” manőverező segédmotorral maximális 32 tengeri csomóval. Fegyverzete: egy 15
mm-es légvédelmi ágyú, egy „kétcsövezetű” 12.7 mm-es légvédelmi géppuska, három 7.92 mm-es géppuska, két 450 mm-es
rakéta-torpedóvető. Miután a hajó aknarakóként 1943-ban megkezdte szolgálatát,
még ugyanezen évben átminősítették torpedós hajóvá „KS” (Kleine Schnellboot).
1944. szeptemberében a németek a velük szövetséges horvát (NDH) haditengerészeti
erők részére átadta a hajót, ahol KS 5 elnevezéssel kezdte meg szolgálatát az
Adrián. 1944. december 14-én a hajó legénysége átállt a partizán jugoszláv erők
oldalára, így a hajó a partizánok szolgálatába került, ahol járőr motoros gyors
csónakként „PC” (Patrolni Camac), mint PC-79 szelte az adriai tenger habjait.
1945-ben TC-2 jelöléssel, majd 1949-től TC-171 jelöléssel szolgálta jugoszláv
flottában 1953-as leselejtezéséig.
További két „KS” (Kleine Schnellboot) gyors
torpedós hajó került még a partizán jugoszlávok kezébe 1945-ben, mely közül az
egyik a TC-3 (1949-től TC-172), a másik TC-4 (1949-től TC-173) azonosító
jelöléssel szolgáltak 1953-as leselejtezésükig.[1].
TC-1 „Uskok” és a TC-2 „Cetnik”
1927-ben a SZHSZK
„Jadranska Straza” a britektől megvásárolt két „Uskok” osztályú[2]
kisméretű torpedóhajót, TC-1 „Uskok”,
TC-2 „Cetnik”. A hajók 1926-27. közt épültek meg a „Thornycroft” Glasgow-i
hajógyárban és 1927-ben álltak a jugoszláv flottillába szolgálatba.
A hajókat két 375 lőerős „Thornycroft” benzinmotor hajtotta meg
maximális negyven tengeri csomóval. A hajók tizenöt tonnát nyomtak. Hosszuk
16.76, szélességük pedig 3. 36 méter volt. Fegyverzetük: két „kétcsövezetű” 7.7
mm-es „Lewis” géppuska, két 450 mm-es rakéta-torpedóvető, négy „Vickers”
mélytengeri robbanó akna tengeralattjárók ellen.Az I. és II. Világháború közti
Jugoszláv Királyság birtokában lévő TC-1 „Uskok”[3],
TC-2 „Cetnik”[4]
kisméretű torpedós hajók 1941. áprilisában olasz hadizsákmányként végezték.
1941. áprilisai jugoszláv kapituláció után a németek ellenőrzés alá vonták az Adriát és
Kotor (Cattaro) város kikötőjében a hadizsákmányként megszerezték az „Uskokot”.
Ezt követően a németekkel szövetségre lépő olasz haditengerészethez került,
mint tengeralattjárók elleni motoros hajó (MAS 1D). A hajó 1942. áprilisában
süllyedt el a dalmáciai Mljet szigetnél.
A TC-2 „Cetnik” hajót a II. Világháborúban, 1941. áprilisában, a
németek, a jugoszláv kapituláció után ellenőrzés alá vonták az Adriát, és Kotor
város kikötőjében hadizsákmányként megszerezték az „Cetniket” is. Ezt követően
a németekkel szövetségre lépő olasz haditengerészethez került, mint
tengeralattjárók elleni motoros hajó (MAS 2D). 1942. júliusában, mint torpedós
hadihajóként szolgál tovább MS 47 hadrendi elnevezéssel az olasz flottában.
1943. decemberi olasz kapituláció után Máltán a britek hadizsákmányként, mint ME 47 olasz torpedós hajót
birtokba vették és 1944-ben visszaadták Jugoszláviának, ahol 1945-ben kivonták a szolgálatból és feldarabolták.
Torpedós járőr naszádok (PBR) „Golesnica” és a „Cer”
A kétszázötven tonnás
„Schichau” osztályú torpedóhajók, 1913-1916. közt épültek és az
Osztrák-Magyar Monarchia hadihajózó erői közzé tartozottak. A „T” csoportból
(74 T – 81 T) nyolc darab a „Stabilimento Tecnico Triestino” trieszti gyárában,
az „F” csoportból (82 F – 97 F) tizenhat darab a „Ganz-Danubius” fiumei (Porto
Re, Rijeka) hajógyárában, az „M” csoportból „98 M – 100 M” három darab a
„Cantiere Navale Triestino” monfalcónei gyárában készült el. A „250 tonnás „Schichau” osztályú torpedóhajókból (Tb) az
SZHSZK birtokába került 1921-ben a „T”
csoportból a „Tb 76 T”, melyet „T 1”
hadrendi jelzéssel látták el a jugoszlávok, a „Tb 77 T”, melyet „T 2” hadrendi
jelzéssel látták el a jugoszlávok, a „Tb
78 T”, melyet „T 3” hadrendi jelzéssel látták el a jugoszlávok, a „Tb 79 T”, melyet „T 4” hadrendi jelzéssel
látták el a jugoszlávok. az „F” csoportból „Tb 87 F”, melyet „T 5” hadrendi
jelzéssel láttak el a jugoszlávok. a „Tb 93 F” ”, melyet „T 6” hadrendi jelzéssel láttak el a
jugoszlávok, „Tb 96 F”, melyet „T 7” hadrendi jelzéssel láttak el a jugoszlávok, „Tb 97 F”, melyet „T 8”[5]
hadrendi jelzéssel láttak el a jugoszlávok. A jugoszláv haditengerészek zsargon
nyelvén a hajók a gyártási helyeik szerinti névvel illették; a korábbi „T”
jelzésű, Triesztben épített „triestinke" és a korábbi „F” jelzésű,
Fiuméban az az Rijekában épített „fiumane”. A T 1 torpedóhajó 1941. áprilisában a Jugoszláv Királyság kapitulációja után
az olasz hadiflottához került. 1943. évben olaszországi kapitulációja után
visszakerült a jugoszláv flottába, és
„Golesnica” elnevezéssel szolgálatba állt kivonásáig. 1959-ben
kivonva a szolgálatból. A T 2 a JKM kivonta szolgálatból 1939-ben. A
T 3 torpedóhajó 1941. áprilisában a Jugoszláv Királyság kapitulációja után az
olasz hadiflottához került. 1943. évben olaszországi kapitulációja után a német
hadiflottába kezdte meg szolgálatát. 1945. februárban a trieszti kikötőben
lebombázzák. A T 4 torpedóhajót 1932-ben a JKM kivonta a
szolgálatból. A T 5 torpedóhajó 1941. áprilisában a Jugoszláv Királyság
kapitulációja után az olasz hadiflottához került. 1943. évben olaszországi
kapitulációja után visszakerült a Jugoszláv flottába, és „Cer” elnevezéssel szolgálatba állt
kivonásáig. 1962-ben kivonva a szolgálatból. A T 6 torpedóhajó 1941.
áprilisában a Jugoszláv Királyság kapitulációja után az olasz hadiflottához
került. 1943. évben olaszországi kapitulációja során a legénység
elsüllyesztette. A T 7 torpedóhajó 1941. áprilisában a Jugoszláv Királyság
kapitulációja után az olasz hadiflottához került. 1943. évben olaszországi
kapitulációját követően 1943-ban a németbarát „horvát független államhoz NDH”
került. Az NDH hajózó erőiben szolgálva, 1944. június 24-én a britek
elsüllyesztették Murter szigetnél. A T 8 torpedóhajó. 1941. áprilisában a
Jugoszláv Királyság kapitulációja után az olasz hadiflottához került. 1943.
évben olaszországi kapitulációját követően 1943-ban a német légierő lebombázza
Dubrovniktól 37 km-re lévő Olipa szigetnél.[6]
A Királyi Jugoszlávia (Kraljevina Jugoslavija)
megmaradt naszádjaiból két darab, „Schichau” osztályú T 1 „Golesnica” és T 5 „Cer”
kezdte meg aktív szolgálatát a Partizán Haditengerészetben. A hajókat az
Osztrák-Magyar Monarchia építette 1913-ban, a „Golesnica” Trieszben a „Cer”
Rijekában épült. Súlyuk 236.2 tonna volt. A hajók hossza 57.84 méter,
szélességük 5.75 méter volt. maximális sebességük 28-29.4 tengeri csomó volt,
melyet a hajókban lévő 5000-5700 lőerős „Parsons” dízelmotor eredményezett.
|
PBR-92 „Cer” forrás: http://www.paluba.info/smf/index.php?topic=18242.0
|
1943. december 17-én
az angolok közreműködésével az emigrált királyi jugoszláv haditengerészet
jogutóda, az SJPS, a korábban olasz haditengerészet birtokában lévő (1941-ben
zsákmányolt egykori jugoszláv hadihajók) hajók közül többet visszakap; a korábban
Királyi Jugoszláviába szolgáló „250 tonnás Schichau osztályú” torpedóhajókból
(Tb) a T 1-es „Golesnica” és T 5-ös „Cer” visszatért a jugoszlávokhoz[1].
Mindkét hajó 1941-1943. közt T 1 és T 5 néven az olasz hadiflottában szolgált. A hajókat a jugoszlávok
ellátták 40 mm-es és 20 mm-es légvédelmi ágyúval, valamint egy-egy torpedóvető
csővel. A „Golesnica”
1955-ig, „Cer” 1960-ig szolgált a haditengerészetben.
A „Golesnica” az Osztrák-Magyar Monarchia
„76T” jelzésű torpedó naszádja volt. A két világháború közt a Jugoszláv Királyság
haditengerészeténél „T 1” jelzéssel szolgált az Adrián. 1941-ben az olaszok
hadizsákmányként megszerzik a sibeniki kikötőben. Olaszország kapitulációja
után, 1943-ban a Jugoszláv Haditengerészet birtokába került, mint „SBR-91”
jelzésű naszád, majd átkeresztelték PBR-91 „Golesnica” névre. A II.
Világháborút megelőző időszakban 2 x 66 mm L30 Skoda ágyúval látták el, majd a
jugoszláv haditengerészetnél két „egycsövezetű” 40. mm-es „Bofors”, egy
„négycsövezetű” német „Flak 38” 20. mm-es ágyúval látták el, valamint két 450
mm-es torpedó kivetővel, két tengeri mélységi robbanó akna kivetővel szerelték fel.
Hadrendbe 1955-től lép be, határvízi járőröző feladatokat látott el 1959-ig[2].
A „Cer” szintén az Osztrák-Magyar Monarchia „87F”[3]
jelzésű hadihajója volt. A két világháború közt a Jugoszláv Királyság
haditengerészeténél „T 5” jelzéssel szolgált az Adrián. 1941-től az olasz
haditengerészethez került. Olaszország kapitulációja után, 1943-ban a Jugoszláv
Haditengerészet birtokába került, mint „SBR-92” jelzésű naszád, majd
átkeresztelték PBR-92 „Cer” névre. 1962-ig szolgált a
haditengerészetben.
Gyors „Orjen”
osztályú torpedónaszádok „Durmitor” és a „Kajmakcalan”
Jugoszláv
Királyság 1930-ban nyolc darab „MT Fr. Lürssen" német, az az „Orjen”
jugoszláv osztályú torpedós hajót vásárolt meg Németországtól; „MT-1 Orjen,
MT-8 Durmitor, MT-5 Suvobor, MT-7 Kajmakcalan, MT-2 Velebit, MT-3 Dinara, MT-6
Rudnik, MT-4 Triglav”.
A hajókat a
Vegezack-Bremen "Fr. Lürssen Jacht-und Bootswerft m.b.H." hajógyárban készítették el. További négy darab volt még
tervezetben az MT- 9, MT-10, MT-11, MT-12. Ezen nem épültek meg. Az „Orjen,
Durmitor, Suvobor, Kajmakcalan, Velebit, Dinara, Rudnik, Triglav’ torpedós hajók 1936-39. közt
szolgálatba álltak a Jugoszláv Királyság Haditengerészetében (KJRM)[4].
A „Velebit”, „Dinara”, „Triglav”, és „Rudnik” hajók normál súlya 51 tonna volt,
terhelt súlya pedig 61 tonna. Hosszúságuk 28 méter, szélességük pedig 4.46
méter. A hajókat három „Daimler-Benz Viertakt Ottomotoren BF 2” motor hajtotta
meg 3000 lóerővel, kiegészítve egy száz lőerős hat hengeres „Maybach”
dízelmotorral. A hajók maximális sebessége elérte a 33 tengeri csomót. Az
„Orjen” és „Suvobor” esetében a hajók súlya 25 tonna volt, terhelt súlyuk pedig
28 tonna. Hosszuk az „Orjen” esetében 17 méter, a „Suvobor” esetében 18,7
méter. A hajók szélessége 4.6 méter volt. A „Kajmakcalan” és „Durmitor”
esetében hajók normál súlya 51 tonna volt, terhelt súlya pedig 61 tonna.
Hosszúságuk 28 méter, szélességük pedig 4.46 méter. A hajókat három
„Daimler-Benz Viertakt Ottomotoren BF 2” motor hajtotta meg 3000 lóerővel,
kiegészítve egy száz lóerős hat hengeres „Maybach” dízelmotor. A hajók
maximális sebessége elérte a 33 tengeri csomót. A hajókat a jugoszlávok
ellátták fegyverzettel; egy darab 20 mm-es "Breda" légvédelmi ágyú,
(valamelyik hajón 40 mm-es „Bofors” légvédelmi ágyú), egy darab 15 mm-es
„Zbrojovka” géppuska, két 533 mm-es torpedóvető[5].Az 1941-es
áprilisi jugoszláv kapituláció során azonban az „Orjen” osztályból hat darab
hajó olaszokhoz került hadizsákmányként a kotori kikötőben; Orjen, Suvobor,
Velebit, Dinara, Rudnik, Triglav. A hajókat miután az olaszok birtokba vették
átalakították, főleg fegyverzetileg és átkeresztelték őket. Az „Orjen” hajót,
MAS3D” névre, majd „MAS522” névre, a
„Velebit” hajót „MAS4D” névre, majd „MS42” névre, a „Dinara” hajót
„MAS5D” névre, majd „MS43” névre, a „Triglav” hajót „MAS6D” névre, majd „MS44”
névre, a „Suvobor” hajót „MAS7D” névre, majd „MAS542” névre, a „Rudnik” hajót
„MAS8D” névre, majd „MS46” névre kereszteltek át. 1941-es jugoszláv kapituláció
után az olaszok megváltoztatták a fegyverzetet. Ellátták két „Toro” 533 mm-es
torpedóvetővel, a 20 mm-es "Breda" légvédelmi ágyú, (valamelyik hajón
40 mm-es „Bofors” légvédelmi ágyú) megmaradt. Az „Orjen” és „Suvobor” esetében
a hajókat olasz motorral hajtották meg. Az „Orjen” torpedó hajót két darab
összességében kétezer lőerős „Isotta-Fraschine Ottomotoren Asso 1000” hajtotta
meg, támogatva két száz lóerős „Carraro- Ottomotoren CDM” segédmotorral. A
„Suvobor” hajót két darab összességében kétszázharminc lóerős
„Isotta-Fraschini-Ottomotoren ASM 183” hajtotta meg, támogatva két
összességében száznegyven lóerős „Alfa-Romeo Ottomotoren 2500” segédmotorral[6].
A németek az olasz kapituláció után birtokba vették az MS42 hajót, melyet
átneveztek S 601. névre (korábban „Velebit”), az MS43 hajót, melyet átneveztek
S 602. névre (korábban „Dinara”), az MS44 hajót, melyet átneveztek S 603. névre
(korábban „Triglav”), és az MS46 hajót, melyet átneveztek S 604. névre
(korábban „Rudnik”). A németek a hajók fegyverzetén is módosítottak, a két 533
mm-es torpedóvetőt 550 mm-es torpedóvetőre módosították. További fegyverzet két
20 mm-es „Breda-Flak” légvédelmi ágyú, két darab mélységi tengeri robbanó bombavető,
tizenkét bombával felszerelve, valamint géppuska. Egyes hajókon alkalmaztak egy
darab „egycsövezetű” 57. mm-es légvédelmi ágyút is. 1943-as olasz kapituláció
során a MAS 522 hajót (korábban Orjen), valamint a MAS 542 hajót (korábban
Suvobor”) a németek ellenőrzésük alá vonták. A MAS 522-est S 511-re, a MAS
542-est pedig S 512-re keresztelték át. Ezen két hajó esetében, a fegyverzet
tekintetében az S 511 torpedós hajót ellátták két 450 mm-es torpedóvetővel, egy
darab 20 mm-es „Breda-Flak” légvédelmi ágyúval, egy darab mélységi tengeri
robbanó bombavetővel, tíz bombával, valamint géppuskával. Az S 512 torpedós hajót ellátták két 450 mm-es torpedóvetővel, egy darab 20
mm-es „Breda-Flak” légvédelmi ágyúval, egy darab mélységi tengeri robbanó
bombavetővel, tíz bombával, valamint géppuskával[7]. 1944-ben a görög Theszalonikiben mind a négy hajó a „Velebit, Dinara,
Rudnik, Triglav” elsüllyedt a harcok során. Két hajót (Orjen, az
olasz Monfalco-ban, a Suvobort pedig az olasz Cattolica-ban) elsüllyesztett a
legénysége. Miután a jugoszláv kormányzat emigrált, a haditengerészet angol
parancsnokság alá helyezve, az egyiptomi Alexandriába költözött át. Az 1941-es
áprilisi harcok során az emigrált jugoszláv királyi haditengerészet sikeresen
megmenekített két torpedós hajót az „Orjen” osztályból, mely hajókat a
Jugoszláv Királyság területéről a Krétában lévő Kefalóniába, majd onnan az
egyiptomi Alexandriába hajózták át. A két hajó közül az egyik volt a
„Kajmakcalan” a másik a „Durmitor”
A TC-5. ”Durmitor” 1936-ban a németországi
brémai Vegezak "Lürssen Jacht-und Bootswerft m.b. H." hajógyárban[8]
készült el. 1938-ban a Jugoszláv Királyi Haditengerészethez került, majd
1941-ben Krétára, majd Alexandriára került. 1944-ben az angolok visszajuttatják
a jugoszlávoknak, ahol 1945-től 1949-ig TC-5. ”Durmitor”, 1949-től pedig TC-191,
1952-től 1962-ig TC-391 néven szolgált a JRM-ben. A TC-6. „Kajmakcalan” a
"Fr. Lürssen" szériájú torpedónaszádja 1936-ban a németországi brémai
(Vegezak) "Lürssen Jacht-und Bootswerft m.b.H." hajógyárban készült
el. 1937-ban a Jugoszláv Királyi Haditengerészethez került, majd 1941-ben
Krétára, majd Alexandriára került. 1944-ben az angolok visszajuttatják a
jugoszlávoknak, ahol 1945-től 1949-ig TC-6. ”Kajmakcalan” 1949-től pedig TC-192,
1952-től 1962-ig TC-392 néven szolgált a JRM-ben. A hajók normál súlya
48., terhelt súlya 60 tonna volt. Hosszuk 20 méter, szélességük 5 méter volt.
Három darab Daimler Benz 1100 lőerős benzinmotor és egy 102 lőerős segéd
benzinmotor hajtotta meg ezen naszádokat maximális 34.6 tengeri csomóval. Fegyverzete: egy darab 40 mm-es és egy darab
20 mm-es légvédelmi ágyú, két 1550 mm-es rakéta-torpedóvető, két tengeri
robbanó aknakivető[9].
|
„Durmitor”
forrás: http://navyworld.narod.ru/TC.htm |
Motors Torpedós Csónak (TC) „C-61”
Az 1945-ben
USA-tól kapott nyolc darab „Higgins 78” motoros torpedós csónakok közül a
TC-108-as a Jugoszláv Haditengerészet 1945-ben kivonta az aktív szolgálatból,
sérülés miatt. A továbbiakban az USA „licensze” alapján a csónakot a
jugoszlávok szétszedték és prototípusnak használták a saját gyártású torpedós
csónakjaik elkészítéséhez. 1949-ben a jugoszlávok a korcsulai „Ivan Cetinic”
korcsulai hajógyárban elkészítették saját „C-61” osztályú motoros torpedós csónakjaikat.
Ezek közt az első csónak a TC-108-as volt, mely megőrizte korábbi jellegét méretben
és motormeghajtásban. Súlyát azonban 44 tonnára csökkentették. A prototípust
további motoros torpedós csónak legyártása követte a korcsulai és tivati
hajógyárban. Ezen csónakokat a TC-108[1]., hadrendi
jelüléstől a TC-179-ig jelölésig látták el. Összességében tehát százhetvenegy
motoros”C-61” osztályú torpedós csónak állt szolgálatba a Jugoszláv
Haditengerészetbe, melyek 1962-1972-ig láttak el aktív szolgálatot.[2]. Az évek
során a „C-61” osztályból (YU Higgins) a JRM pár darab torpedós motort kivont a
szolgálatából és eladott. A
TC-173., 175., 176., 177., 178., 179. 1955-től az egyiptomi haditengerészetnek adták
el, míg a TC-134., 135. pedig 1961-től az etiópiai haditengerészetnek lett
eladva. 1963-ban a TC-110., és 138. torpedós motorosokat megvásárolta
Kambodzsa. A TC-133-as pedig a JRM eladták Ciprusnak 1971-ben. Az eladott torpedós
motorosok mellett pár darab csónakot átalakítottak polgári célra az
ezerkilencszázhatvanas években; TC-152-est.
Lényegében katonai szolgálatban 1972-ig a TC-128, TC-132, TC-146, TC-154, TC-155, TC-157, TC-158, TC-159,
TC-160, TC-162, TC-164, TC-165, TC-166, TC-168, TC-169, TC-170, TC-171 és
TC-174 maradt. A TC-108-tól
TC-179. torpedós motorosok normál súlya 37., terhelt súlya 43 tonna volt.
Hosszuk 23.77 méter, szélességük 6 méter volt. Három darab, összességében 4050
lőerős „Packard 5M-2500” benzinmotor hajtotta meg ezen csónakokat maximális
37.6 tengeri csomóval. Fegyverzet: egy
darab egycsövezetű 40 mm-es L-60-as „Bofors” ágyú, két darab „kétcsövezetű „
12.7 mm-es „Browing” géppuska, melyet felvált két egycsövezetű 20 mm-es
„Hispano”, két 450 mm-es torpedóvető, kivéve a TC-174-est, melyen négy darab
kivető volt.[5]
A csónakokat ellátták 293 P.” radarral. A torpedós motorosok közül a
tivati „Sava Kovacevic” hajóüzemben több torpedós motoros; a TC-122-es,
TC-142-es, TC-144-es, TC-161-es átminősítésre került úgynevezett járőröző motoros
csónakokká (patrolni camac „PC”), a TC-128-as és TC-132-es TC-146-os,
TC-154-es, TC-155-ös, TC-157-es, TC-158-as, TC-159-es, TC-160-as, TC-162-es,
TC-164., TC-165., TC-168., TC-169., TC-170., TC-171., TC-174-es torpedós
motorost pedig átminősítették úgynevezett „motorizált tüzérségi járőrhajónak”
(motorizovane artiljerijska brodovi MTOP). Ezen „MTOP” fegyverzete a korábbi
fegyverzetről lecserélték: két 40 mm-es L/60 „Bofors” ágyúra, két 20.mm-es
„Hispano” légvédelmi ágyúra, és két tengeri robbanó bomba kivetőre. A
torpedókivetőket leszerelték.[6]
|
TC-174
„C-61” forrás: http://navyworld.narod.ru/TC.htm |
|
TC-108
„C-61” forrás: http://navyworld.narod.ru/TC.htm |
|
„C-61” motoros torpedó csónakok Szplitben
1962-ben. forrás: www.paluba.info |
|
Jugoszláv „Higgins” motorosok kísérik az R-21
„Kotor” rombolót. forrás:www.paluba.info |
1959-ben a JRM
a korcsulai „Ivan Cetinic” hajógyárában elkészítette a „C-32 osztályú „Baglietto”típusú TC- 301
(302) motoros torpedós csónakját (torpedni camci „TC”), mely 1964-ig szolgált a
jugoszláv flottában. A hajók normál súlya 22.4 terhelt súlya 33.3 tonna volt.
Hosszuk 23.77 méter, szélességük 6.5 méter volt. Két darab 1350 lőerős benzinmotor hajtotta
meg ezen naszádot maximális 42.5 tengeri csomóval. Fegyverzetük: két darab „egycsövezetű” L/60-as „Bofors ágyú, két
darab 533 mm-es torpedóvető, és két tengeri robbanó bombakivető.[1]
|
Egy „Baglietto” típusú
olasz MAS (torpedós motoros csónak). forrás: http://www.modellismosalento.it
|
„Spica és
Ariete” osztály „Ariete” prototípus, valamint a „Fionda”, „Balestra”
Az „Fionda” (ex TA-46) az olaszországi
„Ansaldo Sestri Ponente” Genova hajógyárban készült el, a „Spica” hajóosztály
módosított „Ariete” osztályú hajójaként a II. Világháború alatt. A hajó normál
súlya 745 tonna, terhelt pedig 757 tonna volt. Hossza 83.5 méter, szélessége
8.62 méter volt. Két darab gőzturbinás gőzmotor hajtotta meg a hajót 22 000 lóerővel,
maximális 31.5 tengeri csomóval. Az olaszok felszerelték a hajót két 100 mm-es
egycsövezetű ágyúval, három kétcsövezetű 20 mm-es Breda 70-es légvédelmi
ágyúval, négy darab egy csövezetű 20 mm-es Breda 65-ös légvédelmi ágyúval, két
450 mm-es torpedóvető csővel és két tengeri vízi robbanó akna telepítésére
alkalmazott leengedő eszközzel „DCT”, és vízi robbanó aknákkal.
Az „Balestra” (ex TA-47) az olaszországi
„Ansaldo Sestri Ponente Genova” hajógyárban készült el, a „Spica” hajóosztály módosított „Ariete” osztályú hajójaként a II.
Világháború alatt. A hajó normál súlya 745 tonna, terhelt pedig 757 tonna volt,
(a jugoszlávok szolgálatában 1150 tonna maximális súly). Hossza 83.5 méter,
szélessége 8.62 méter volt. Két darab gőzturbinás gőzmotor hajtotta meg a hajót
egyenként 11 000 lóerővel, maximális 29-31.5 tengeri csomóval. Az olaszok
fegyverzetileg felszerelték a hajót két 100 mm-es egycsövezetű ágyúval, három
kétcsövezetű 20 mm-es Breda 70-es légvédelmi ágyúval, négy darab egy csövezetű
20 mm-es Breda 65-ös légvédelmi ágyúval, két 450 mm-es torpedóvető csővel és
két tengeri vízi robbanó akna
telepítésére alkalmazott leengedő eszközzel „DCT”, és vízi robbanó aknákkal.
Az „Ariete” a róla elnevezett osztály
prototípusként az olaszországi „Sestri Ponente Ansaldo”, Genova, hajógyárban
készült el, a „Spica” hajóosztály módosított „Ariete” osztályú hajójaként a II.
Világháború alatt. A hajó normál súlya 752 tonna, terhelt pedig 757 tonna volt,
(a jugoszlávok szolgálatában 1121 tonna maximális súly). Hossza 83.5 méter, szélessége 8.62 méter volt. Két
darab gőzturbinás gőzmotor hajtotta meg a hajót egyenként 11 000 lóerővel,
maximális 29-31.5 tengeri csomóval. Az olaszok fegyverzetileg felszerelték a
hajót két 100 mm-es egycsövezetű ágyúval, három kétcsövezetű 20 mm-es Breda
70-es légvédelmi ágyúval, négy darab egy csövezetű 20 mm-es Breda 65-ös
légvédelmi ágyúval, két 450 mm-es torpedóvető csővel és két tengeri vízi
robbanó akna telepítésére alkalmazott leengedő eszközzel „DCT”, és vízi robbanó
aknákkal.
Az „Ariete”osztályú hajók közül a TA-46
(ex. Fionda)[1]
és a TA-47 (ex. Balestra)[2]
naszádokat a német haditengerészet hadizsákmányként 1945-ig birtokolta. Mindkét
hajó 1945. február 20-én Rijeka hajógyár kikötőjében állomásozott, mikor a szövetséges
erők légitámadásában megrongálódtak, üzemképtelenné váltak és májusban
elsüllyedtek. A németek a két hajót magára hagyták, így azok a felszabadító
partizán jugoszláv erőkhöz kerültek. A II. Világháború végével a jugoszlávok
mindkét hajót kiemelték, renoválták és a „titói” haditengerészet kötelékében a
TA-46 Re-55 „Velebit” nem állt szolgálatba,
mert nem készült el, de a TA-47-et 1951-től Re-54 „Ucka” néven szolgálatba állították
egészen 1967-ig[4].
Az olaszok 1943. szeptemberi kapitulációja során az „Ariete” prototípus
torpedós hajója nem került a németek birtokába, mivel 1943. szeptember 20-án
Máltán a szövetséges erők hadizsákmányként birtokba vették és a II. Világháború
után visszaadták a jugoszlávoknak, ahol 1950-től Re-53 „Durmitor”[5]
néven lépett szolgálatba a Jugoszláv Haditengerészetbe, ahol 1957-ben vonták ki[6].
„Ciclone”
osztály az „Aliseo”, „Indomito”
A Jugoszláv Haditengerészet (JRM) a II.
Világháborút követően 1949. tavaszától a szövetségesek jóvoltából két korábbi
olasz „Ciclone” osztályú „torpedós hajót” állított hadrendbe, mely osztályt a jugoszlávok „Orsa II.” néven
illettek.
1941. őszén az olaszországi Nápoly „Navalmeccanica Castellammare di Stabia”
hajógyárában készült el az olasz hadiflotta (Regia Marina) „Ciclone” (Ciklon)
osztályú rombolója „Aliseo” néven. A hajó normál súlya 950, terhelt súlya 1160
tonna volt, (a jugoszláv szolgálat alatt 1633 tonna) hossza 82.5 méter,( a
jugoszláv szolgálat alatt 89.65 méter) szélessége 9.9 méter. Az „Aliseo” hajót két
„Yarrow” gőzkazánnal ellátott két „Tosi” gőzturbina hajtotta meg egyenként 8000
lóerővel, maximális 25-26 tengeri csomóval. Fegyverzete: két 100 mm-es ágyú,
nyolc 20.mm-es légvédelmi ágyú, nyolc 13.2 mm-es géppuska, négy 450 mm-es
torpedó, négy darab tengeri akna kivető. A hajót az 1943-as olasz kapituláció után a
szövetséges erők hadizsákmányként megszerezték és 1949-ben a jugoszlávoknak
átadták, ahol a haditengerészetben Re-52 „Biokovo” néven
szolgált 1965-ig. A jugoszlávok
a hajót három darab 100 mm-es ágyúval, négy darab „négycsövezetű” 20. mm-es
„Flak 38-as”, négy darab 40. mm-es „Oerlikon” ágyúval és négy darab 450 mm-es
torpedóval és négy
tengeri akna kivetővel, két tengeri akna „becsúsztatására” alkalmas tengeri
akna telepítővel látták el.
1943.
júliusban az olaszországi Trigoso „Cantieri Navali del Tirreno -Riva Trigoso”
hajógyárában készült el az olasz hadiflotta (Regia Marina) „Ciclone” (Ciklon)
osztályú torpedós hajója „Indomito” néven. A hajó normál súlya 973 tonna,
terhelt 1652 tonna volt, (a jugoszláv szolgálat alatt 1712 tonna) hossza 87.75
méter, (a jugoszláv
szolgálat alatt 89.26 méter) szélessége 9.82 méter. Az Indomito két „Yarrow”
gőzkazánnal ellátott két „Tosi” gőzturbina hajtotta meg egyenként 8000
lóerővel, maximális 24 tengeri csomóval. Fegyverzete: három darab 100. mm-es
ágyú, hat darab kétcsövezetű és két darab egycsövezetű 20. mm-es „Flak” légvédelmi
ágyú, négy darab 450 mm-es torpedó, 20 darab tengeri akna és azokat kivető négy
darab „vetőcső”. A hajót az 1943-as olasz kapituláció után a szövetséges erők
hadizsákmányként megszerezték és 1949-ben a jugoszlávoknak átadták, ahol a
haditengerészetben Re-51 „Triglav”
néven szolgált 1965-ig.[10]
A jugoszlávok a hajót két darab 100 mm-es ágyúval, nyolc darab 20 mm-es
légvédelmi ágyúval, ebből két darab „négycsövezetű” 20.mm-es „Flak 38-as” volt,
négy darab 40. mm-es „Oerlikon” ágyúval, négy darab 450 mm-es torpedóval és
négy tengeri akna kivetővel, két tengeri akna „becsúsztatására” alkalmas
tengeri akna telepítővel látták el.
|
R-11 „Split”. forrás: http://navyworld.narod.ru/razaraci.htm#Triglav |
|
Re-52 „Biokovo”. forrás: http://navyworld.narod.ru/razaraci.htm#Triglav |
|
Re-51 „Triglav”. forrás: http://navyworld.narod.ru/razaraci.htm#Triglav |
|
Re-53 „Durmitor”. forrás: http://navyworld.narod.ru/razaraci.htm#Triglav |
|
Re-54 „Ucka”. forrás: http://navyworld.narod.ru/razaraci.htm#Triglav |
Torpedós Motoros Csónak (TC) „C-65” – Segéd Támogató Hajó (PB)
1960-ban a JRM
a korcsulai „Ivan Cetinic” hajógyárában elkészítette a „C-65” osztályú fa
vázzal rendelkező TC-201[1]
torpedós motoros csónakját. A motoros normál súlya 120., terhelt súlya 145
tonna volt. Hosszuk 37 méter, szélességük 6.09 méter volt. Két darab 3000
lőerős benzinmotor hajtotta meg ezen naszádokat maximális 46 tengeri csomóval.
A TC-201 fegyverzete: két „egycsövezetű” 40 mm-es L 60-as „Bofors” ágyú, két
darab 533 mm-es torpedóvető, két tengeri robbanó bomba kivető[2].
1967-ben a TC-201-es átalakítását követően, mint kisegítőhajó (pomocni brod),
folytatta pályafutását PB-201 „"Pojeblo"” azonosító jelöléssel. Új
feladata volt a diverziós feladatok ellátására irányuló erők állomásoztatása,
így egyfajta bázishajóként működött a flottában. Miután torpedós motoros
csónakból átalakították segédhajóvá, a hajó. A PB-201 maximálisan 14 tengeri csomóval
közlekedett és a motorját is két 368 kW-os dízelmotorra cserélték. Normál súlya
135 tonna, terhelt 150 tonna lett. Hossza 34.08 méter, szélessége 6.28
méter. A fegyverzet a motoros kisegítő hajóvá (PB)
való avanzsálását követen módosult. A torpedóvetőket leszerelték és csak egy 20
mm-es M-71-es légvédelmi ágyúval látták el. A
kishajót ellátták „530 M-ekon” navigációs rendszerrel, „DECCA” RM-1226
radarral, „ANSCHUTZ-STANDARD IV” irányzóval, „R-609M”, „RUP-12M” rádió
kommunikációs rendszerrel és „RTU-100/M” rádiótelefonnal.
|
TC-201 torpedós motoros csónak. forrás. www.paluba.info
|
|
TC-201 torpedós motoros csónak
makettje a Szplitben lévő haditengerészeti múzeumban. forrás. www.paluba.hu
|
|
A TC-201 átalakítását követően, mint PB-201.
forrás. www.paluba.hu
|
Megjegyzések
Megjegyzés küldése