A JUGOSZLÁV HADITENGERÉSZET 6. RÉSZ


IDŐSZAK 1980-1992.
„Jugoszláv Haditengerészet”

VPO „Split”



VPO Split-egykori JRM bázis.forrás: http://jna-sfrj.forumbo.net/t2367p120-komanda-vojno-pomorske-oblasti-u-splitu



A VPO-Split JRM Haditengerészeti Katonai Körzet (VPO). Főparancsnokság: Szplit (Split) Lora haditengerészeti kikötő/ központ. Haditengerészeti bázisok voltak; Pula, Zadar, Szplit (Split), Plocse (Ploce), Dubrovnik. Haditengerészeti állomások voltak: Losinj, Molat, Dugi Otok, Mljet, Lasztovó (Lastovo), Vis szigeteken. Ezen körzethez tartozott a „Split- Divulje” és „Zadar- Zemunik” és a Pula légibázis. A VPO alá tarozott szárazföldi erőt képviselte a 9. motorizált divízió (Knin). Ezen erőt 1985- 1988. közti időszakban az alábbi egységek alkották; 9. vegyes tüzér ezred (Knin), 180. motorizált brigád ( három zászlóalj és egy T-34-es harckocsizó zászlóalj Benkovac), 211. motorizált brigád (egy plusz két tartalék zászlóalj „Knin” és egy harckocsizó T-34 zászlóalj „Benkovac”), 316. motorizált brigád (négy zászlóalj Sinj), 557. vegyes páncélosok elleni tüzér ezred (Knin), műszaki század (Sinj), katonai rendész század, őr- védelmi század. [1] A „Jedinstvo-2” terv alapján a VPO- haditengerészeti körzet 9. motorizált divízió, hadtesti minősítést kap. A hadtest erőin belül felfejlesztik a 180. motorizált brigádot (Benkovac) és létrejött a 139. motorizált brigád pulai páncélos zászlóalja. A 9. hadtest knini 221. motorizált brigádja szintén felfejlesztik és a korábbi tartalékos besorolás helyett, - megerősödve nyolcvan tankból és páncélozott harci járműből álló benkováci (Benkovac), harckocsizó és knini (Knin) mechanizált zászlóaljjal- aktív hadra fogható kategóriában került. Miután a pulai 139. motorizált brigád felszerelésének egy részét megkapta a 211. brigád, át avanzsálódhatott hadra fogható státuszba. A knini katonai rendész zászlóalj viszont tartalékos besorolásba került.[2] 



[1] Davor Marijan: “Jedinstvo” – Posljednji ustroj JNA
[2] Davor Marijan: “Jedinstvo” – Posljednji ustroj JNA, Davor Marijan: Jugoslavenska narodna armija,





Szplit Marjan félsziget, egykori  haditengerészeti központ, kép forrás: http://jna-sfrj.forum-aktiv.com/t2367p125-komanda-vojno-pomorske-oblasti-u-splitu


A Jugoszláv Haditengerészet (JRM) az akkori jugoszláv- olasz határtól, Isztriától a Kvarner öböl régióján keresztül, Dalmácián[1] át egészen és a jugoszláv- albán határig ellenőrizte az Adria tenger jugoszláv felségvízét, beleértve a teljes szigetvilágot is. Az Adria Jugoszlávia három tagállamában terült el. Isztria északi részén a szlovén tagállam szárazföldi területén 46.6 km. hosszan (légvonalban 17 km. hosszan). A horvát tagállam területén, Isztria, Kvarner öböl és Dalmácia régióban szárazföldi területen 1777.3 km, szigetek[2] által alkotva 4058 km, összességében 5835.3 km. hosszan (légvonalban 526 km. hosszan)[3]. A crna gorai tagállam szárazföldi területén pedig 249 km. hosszan, szigetek által alkotva 11 km. hosszan, összességében 260 km. hosszan (légvonalban 92 km. hosszan).  A fenti adatokból látva a JRM lényegében a horvát tagállam, mint az Adria tengerpart leghosszabb akkori jugoszláv birtokosa, területén állomásoztatta legnagyobb hadiflottáját. A horvátországi tengerparti zónát, beleértve Dalmáciát és Krajinát, a Haditengerészeti (JRM) Szplit (Split) városban létesített haditengerészeti körzet főparancsnoksága kontrolálta erőivel. A VPO alá a jugoszláv adriai felségvizeket ellenőrző három haditengerészeti szektor és egy hadtest tartozott:

 -5. haditengerészeti szektor (VPS)-Pula (Isztria, Kvarner öböl )
-8. haditengerészeti szektor VPS-Sibenik (Észak és Közép Dalmácia)
-9. haditengerészeti szektor VPS-Kumbor (Dél-Dalmácia és Crna Gora)
-9. hadtest –Knin (Ravni Kotar ,Zadarski Zaleda, Bukovice, Zagorje Dalmatinska)

A haditengerészeti szektor alá haditengerészeti támaszpontok (VPU) tartoztak, melyek közül a legnagyobban a Visz (Vis) szigeten lévő „VPU Vis”, Lasztovó szigeten lévő „VPU Lastovo” és Losinj szigeten lévő „VPU Losinj”. A Jugoszláv Haditengerészet további hajózó rejtett bunkerokat (potkop)[4] létesített több kisebb, eldugottabb öbölben: „Zagracina- Dugi Otok, Paprenica- Dugi Otok, Bokasin- Dugi Otok, Parja- Vis, Maslinova (uvala Maslinova)- Brac, Smrka (uvala Smrka)- Brac,  Kruscica (uvala Kruscica)- Brac, Sito-  Lastovo, Kremena-  Lastovo,  Duba- Ploce, Brijesta (uvala Brijesta)- Ploce, Soline (uvala Soline)- Ploce, Spilice és Rakite valamint Rosa- Kumbor Hercegnovski öböl (Tivat)”.[5]A JNA az elhagyott partok mentén álcázott titkos kikötőket alakított ki (maskirni vez „MV”), ahova kisebb katonai hajóikkal kiköthettek és partra szállhattak, vagy a partról beszállhattak.



[1] A tengerparti zóna mellett, a dalmát régió belső szárazföldi részét (Zagore,Krajina) is ellenőrizte a JRM.
[2] magába foglalt 1246 darab szigetet
[3] forrás Wikipedia
[4] Összesen 15. db. ebből 12. db. horvát tagköztársaságban, 3.db. crna goraiban.
[5]http://www.paluba.info/smf/index.php?action=printpage;topic=11927.0,https://bs.wikipedia.org/wiki/Ratna_mornarica_Hrvatske, http://www.paluba.info/smf/index.php?topic=11927.30


Dugi Otok-Zagracina (Bozava) hajóbunker. kép:szerző





Dugi Otok-Paprenica (Dragove) hajóbunker. kép:szerző
Dugi Otok- Bukasin (Dragove) hajóbunker. kép:szerző



térkép „potkop” Dugi otok. készítette: szerző,
kép forrás: http://www.yachtcharters-croatia.com/images/stories/nautical_maps/

Malinova-Brac.forrás: http://www.paluba.info/smf/index.php/topic,11927.105.html

Smrka-Brac. forrás: http://www.rezerviraj.hr/social/zapis-2893-uvala-smrka-na-bracu.html

Krusica-Brac.forrás: http://www.paluba.info/smf/index.php/topic,11927.105.html 

térkép „potkop” és „MV” Brac. készítette: szerző,
kép forrás: http://www.yachtcharters-croatia.com/images/stories/nautical_maps/

Brijesta- Peljesac (Ploce). forrás: http://www.paluba.info/smf/index.php/topic,11927.180.html


Soline- Ploce. forrás: http://www.paluba.info/smf/index.php/topic,11927.180.html

térkép „potkop” Ploce-Peljesac. készítette: szerző,kép forrás: http://www.yachtcharters-croatia.com/images/stories/nautical_maps/

Kremena-Lastovo. kép: szerző

Sito-Lastovo. kép: szerző

térkép „potkop” és „MV” Lastovo
. készítette: szerző,kép forrás: http://www.yachtcharters-croatia.com/images/stories/nautical_maps/

Lastovo-Velji Lago öböl. A háttérben Ubli falucska. kép: szerző

„Jastog” Parja-Vis. kép: szerző

térkép „potkop” Vis. készítette: szerző, kép forrás: http://www.yachtcharters-croatia.com/images/stories/nautical_maps/

Spilice- Hercegnovi öböl. forrás: http://www.paluba.info/smf/index.php/topic,11927.30.html

Rose- Hercegnovi öböl. forrás: http://www.paluba.info/smf/index.php/topic,11927.30.html

Rakite-Hercegnovi öböl. forrás: http://jna-sfrj.forum-aktiv.com/t3043p750-kumbor-1986-1987

Háttérben a Hercegnovi öböl, középen a tengeri bejárati csatorna a Tivat öbölbe. Jobbra lent a „Kumbor” JRM haditengerészeti bázis. http://jna-sfrj.forum-aktiv.com/t3043p750-kumbor-1986-1987

térkép „potkop” és „MV” Hercegnovi-Kumbor. készítette: szerző,kép forrás: http://www.yachtcharters-croatia.com/images/stories/nautical_maps

álcázott kikötő (MV) Bigovóban (Kotor). forrás: http://www.paluba.info/smf/index.php?topic=11927.75

térkép „MV” Dubrovnik-Zaton. készítette: szerző,kép forrás: http://www.yachtcharters-croatia.com/images/stories/nautical_maps/

Álcázott kikötő a partmentén. forrás: Dino Huzanic Misek: Prostorna analiza obrambenih pomorskih polozaja istocne obale Jadrana do 1990.godine 

A JRM hadiflottája 1991.évre négy „rombolóból” (VPBR-31 Split, VPBR-32 Kotor, VPBR-33 Pula, VPBR-34 Kopar) álló dandárral (brigád), nyolc rakétás tüzér korvetből (RTOP) és nyolc rakétás naszádból (RC) álló dandárral, tíz torpedó naszádból (TC) álló dandárral, tizenkettő járőr hajóból (PBR) álló divízióval, darushajóból, mentőhajóból, gyors motorcsónakokból, búvárokból (POS) álló mentő osztaggal, nyolc aknavadász hajóból (ML) álló divízióval, hat nagyobb és nyolc diverziós kisebb tengeralattjáróból álló divizíóval rendelkezett .
A JRM hadihajózó erőinek a főparancsnoka 1991. júniusig Fridrih Moretti tengernagy volt, akit Nikola Ercegovity (Ercegovic) ellentengernagy váltott a parancsnoki „székben”. A hadihajózó flottát az alábbi erők alkották: 
- támogató hajózó egység, Visz sziget (Vis)
- 17. brigád-torpedó naszád, Szplit (Split)
- 18. brigád –rakétás hajók és naszádok, Szplit (Split)
- 88. brigád, Szplit (Split)
- 4. brigád-VPBR romboló, Szplit (Split)
- 16. aknavadász divízió, Plocse (Ploce): 1.aknavadász osztag (ML-151,ML-152, ML-153, ML-161 hadihajók), 2. aknavadász osztag (ML-141, ML-142, ML-143, ML-144.)
- tengerészeti egység, Divulje
- oktató hajó-„Galeb” Szplit (Split)
- haditengerészeti hadbíróság, Szplit (Split)
- katonai ügyészség, Szplit (Split)

A szpliti VPO a városban és annak járásban több katonai objektumot tartott fent. A jugoszláv haditengerészet (JRM) szpliti „Lora” haditengerészeti központjában a laktanya (Lora) mellett a „Poljud” félszigetnyúlványon működtette a haditengerészeti teszt központját (elektronikus eszközeinek üzeme „MEZ”), a „Tito Marsal” haditengerészeti iskola komplexumát, valamint a „Poljud” öbölben haditengerészeti flottájának hadikikötőjét, hidrológiai intézményét és a zágrábi hajótechnikai és konstrukciós intézmnényének Szplitbe kihelyezett tagozatát. Galija szirtnél hajózó navigációs „magnetizóló” állomás működött, a Marjan félszigeten pedig a hajók „demagnetizálós” bázisa (BDB)[1]. Szplit „Trstenik” részén működött a katonai kórház (KBC-Krizine)[2]. A JNA adminisztrációs épülete (Dom JNA)[3] , a „Depadansa” közösségi épülete, a „Mornar” haditengerészeti klub objektuma és a VPO „Banovina” központi parancsnoksága a város „Gradska” öblében a „Knez Banimira” sétányán voltak. A „Visoka I.” (Dalmatinskih proleterskih brigada) laktanya és a „Visoka II.” kisebb laktanya a város „Visoka” városrészében[4], a „Trestnik” kisebb laktanya[5] a KBC-től délre terült el, a „Dracevac”[6] laktanya pedig a „Bilic” városrészében volt. Hadianyag raktár „Puljevci” volt „Basini” városrészben.  A város „Duilovo” tengerparti részén a hadsereg pihenő-nyaraló komplexuma (hotel Zagreb) „Duilovo” terült el. Szplit Marjan félszigetén volt a „Titó” villa, mely bunkerként is funkcionált.[7] A belvárosban volt a tengerészeti, haditengerészeti múzeum „Gripe” erődben[8]. A dubrovniki Kupariban és a makarszkai riviérán a haditengerészet katonai hotelt tartott fenn. Szplitbe „Kastela” öbölben (Kastel Sucuraj) földalatti üzemanyag tároló „Brizine” volt „Sveti Kajo” városrészben, Zadarban is üzemanyag tároló működött a „Gazenica” öbölben. További területvédelmi (TO) objektumok tartoztak a szpliti JRM erőkhöz: „objektum TO Brac, TO Trogir, TO Kastel, TO Solin, TO Hvar, TO Omis, TO Imotski. Tradicionális katonai épületek: erődítmény „Starina”-Drvenik sziget (Trogir), objektum „Teketa”-Drvenik sziget (Trogir)[9].



[1] https://en.wikipedia.org/wiki/Degaussing
[2] A KBC.Krizine katonai kórházban működött a JRM „Tengerészeti Orvostudományi Intézete”.
[3] napjainkban hotel „Ambasador” „Trumbiceva „utca /obala korábban „Knez Branimir” utca (obala).
[4] "Visoka I." laktanya Szplit városban a mai „Rudera Boskovica és Matice Hrvatske” utcák csomópontjánál helyezkedik el. A „Visoka II.” laktanya pedig a „Poljicka cesta” és „Zbor Narodna Garda” útak kereszteződésében a vízmű mellett (HEP). forrás: http://jna-sfrj.forum-aktiv.com/t1402-split-dalmatinskih-brigada-visoka-1986-1987, http://www.paluba.info/smf/index.php?action=printpage;topic=4226.0
[5] http://www.paluba.info/smf/index.php?action=printpage;topic=4226.0
[6] „Dracevac” laktanya Szplit városban a mai „Dracevac és Bilice” utcák közti területen helyezkedett el. forrás:  http://jna-sfrj.forum-aktiv.com/t10-split-dracevac-1990-91
[7] https://punkufer.dnevnik.hr/clanak/titova-vila-senzacionalni-dio-splita-koji-je-zabranjen-za-obicne-ljude---427891.html
[8] http://www.hpms.hr/index.php
[9] Simeon Kovacev, Zdenko Matijascic, Josip Petrovic: NASTAVNO-OBRAZOVNI RESURSI I KAPACITETI JNA

„Banovina” Szplit egykori JRM VPO főparancsnokság épülete.forrás: https://www.radiodalmacija.hr/prije-25-godine-split-ustao-protiv-jna/

„Banovina” Szplit egykori JRM VPO főparancsnokság épülete. forrás:www.paluba.info

JNA és JRM, JRZ-PVO Jugoszlávia szemléltető térkép. készítette: szerző


A Jugoszláv Néphadseregben-így a haditengerészetnél is- a kommunikációhoz rádióadókat, távírót, telexet, rádiótelefont használták, melyeket a VHF (Very High Frequency) 30 MHz és 300MHz közti nagyon nagy frekvencián, valamint a HF (High Frequency) 3 MHz és 30MHz közti nagy frekvencián működtettek. A rádió adóvevők, rádiótelefonok és telexek (radioteletype - radio-teleprinterska RTTY)” „HF” sáv használatával[1] a „magasabb” egységek és parancsnokságok közti kommunikációra szolgáltak. A rádió adóvevők, relék[2] és telefon- távírók a (radio-releje- telefonsko-telegrafski RR-TT)[3] magasabb „VHF” sávot használta[4]. A rádió és rádiófrekvenciás kapcsolat két féle módon történt. Egyik volt a fix, telepített és helyhez rögzített rádióállomások, másik pedig a könnyen mobilizálható katonai járművekre (hadihajókra) szerelt rádióállomások. A rádióállomásokon a „híradós” szolgálat rádiós kommunikációs rendszert működtettet, melyben a rádió adóvevők, telefonok, távírók, telexek, relék együttes alkalmazására került sor. A mobilizált rádiós rendszer két vagy több rádiós kommunikációs eszközből álltak, amelyeket terepjáróra szereltek fel. A Jugoszláv Néphadseregben ez elvileg egy vagy több HF sávon üzemelő rádiós kommunikációs eszköz vagy VHF sávon üzemelő rádiót és távírót jelentett. A rádiós rendszerrel ellátott katonai járművek rendelkeztek a rádiós kommunikációs rendszer ellátását biztosító erőforrással (akkumulátorokkal, elektromos aggregátorokkal vagy mindkettővel) és egyéb berendezésekkel. A fő kommunikációt a „HF” sávon működő rádiós kommunikációs rendszerek. A rendszert részét képezték a rádióadók és rádiótelefonok. A „TAM-5000”, jugoszláv gyártású katonai tehergépjárművekre négy „RP-4” HF rádió adóval ellátott kabint szereltek fel, a Zastava terepjárókra (AR-55V), utánfutókra (D-2V) vagy „ Pinzgauer” katonai terepjárókra, illetve a haditengerészetnél a hadihajókra pedig „RTU-100” rádió-telex rendszert[5]. További mobil rádiótelefon és telex rendszerek voltak a „HF radio-telefonski sistem SCR-193” rádió telefon, „HF radio-teleprinterski sistem R-140” rádió-telex, „HF radio-teleprinterski sistem RTpS-1KW” rádió-telex.[6] A „híradósok” kiképzésre a katonai akadémián „RTpS-400” rádiótelefon rendszert alkalmaztak.[7]



[1] HF sávon működő adóvevők:”TORN Eb RX, PR-03 "AVALA", RB, RBM, RBM-1 és RBM-5, SCR-284-A, AN/GRC-9, RUP-4, RP-2M, R-112, R-130 (R-130M), R-311, Collins 51S-1, RUP-15, RP-4, PRC-320L, RU-20, RPrU-5/1”.forrás: http://www.radista.info/mobilni_sistemi.htm
[2] Rádió relék:”HVT-1, RDM-63, RRU-1, RRU-800, FM-200”. forrás:http://www.radista.info/mobilni_sistemi.htm
[3] TT eszközök:”M-63, PTI-49, EE-8B, TA-57, MP-10, SB-22/PT, ITC-10, TLCi-10, RFT-51-D2, T-68D, T-100, ET-1, ETL-1, TG-1, TG-2, UP-1, FNT-5”. forrás: http://www.radista.info/mobilni_sistemi.htm
[4] VHF sávon működő adóvevők:” RP-6, Torn.Fu.d2, A-7-A, RUP-3, RUP-33, RUP-1 (B), RUP-2 (A, B), R-105 (108, 109), R-113, R-123M, RUT-1, RUP-12, RU-2 (2/1, 2/2 i 2/2K), RT-20-TC6, RT-20TM, UKT FM 66/13, UKT FM 66/13i, UKT FM 66/17, MRS 520-42/Ke,” forrás:,  http://www.radista.info/mobilni_sistemi.htm
[5] http://www.radista.info/mobilni_sistemi.htm
[6] http://www.radista.info/mobilni_sistemi.htm
[7] http://www.radista.info/mobilni_sistemi.htm

A szpliti (Split) haditengerészeti főparancsnokság (VPO) erőivel a kapcsolatot rádióadón telexen, távírón, rádiótelefonon[1] és titkosított zárt telefonvonalon[2] keresztül tartotta. Ehhez szükség volt egy központi rádióállomásra, mely objektum stratégiai fontossága végett szigorúan őrzött, rejtett, álcázott katonai létesítmény volt. Az „L22” kódnevű „Kila” rádióközpont (radiopredajni centar „RPC”) Szplit város Lovrinac temetője melletti területen működött. A betonbunker saját áramellátással és vízellátással rendelkezett. Védelmét körkörösen építették ki, fizikai és technikai akadályokkal[3].



[1] http://www.radista.info/mobilni_sistemi.htm
[2] http://www.radista.info/mobilni_sistemi.htm
[3] http: // jna- sfrj. forum- aktiv. com/ t259- split- lovrinac- ls- 22- 91, http: // www. paluba. info/ smf/ index. php? topic= 24748.0 

A JNA telekommunikációs objektumai- A szplit mögött húzódó „Kozjak” hegyvonulat „Sveti Juraj” 676. méteres magaslatán volt az álcázott objektumommal rendelkező „Kozjak” rádió relé állomás[1]. További telekommunikációs rádió relé állomások voltak Szplitben és Szinjnél (Sinj) valamint Vrlikában: „Mravinca, Klis, Dugopolje, Konjsko (Klis), Kukuzovac (Sinj), Vrlika.” Adótornyok működtek: „Obosnik, Vis, Lastovo, Kozjak”.




[1] http://www.paluba.info/smf/index.php?action=printpage;topic=5995.0




Kilátás a Kozjak „Sv Juraj” magaslatról Szplitre. forrás: http://letouhrvatskoj.com/post_grad/kastel-stari/?type=destinacija



A JRM öt nagy hadikikötőt működtetett; „Pula, Sibenik, Split (Lora), Ploce, Kumbor (Boka Kotor)”. A JRM-nek összesen húsz rakétahordozó tengeri hadihajója volt, amelyek az adriai partvidéket ellenőrizték Isztriától Ulcinjig. A hadihajók rakétákkal látták el a védelmet,mely rakéták a 80 km-es hatósugarukkal  fedték le a védelmi zónát 59641 km²-en összességében.



Hadi álcázott bunkerek (potkop), hadikikötők (luka) és rakétahordozó hadihajók rakétavédelme az Adrián.
forrás: Dino Huzanic Misek: Prostorna analiza obrambenih pomorskih polozaja istocne obale Jadrana do 1990.godine
(potkop-piros pont:álcázott hajózó bunker, luke:hadihajó kikötő, színskála hadihajók védelmi szektorai)





A szerkesztett anyag bárminemű felhasználása céljából kérjük lépj kapcsolatba a szerkesztővel a Facebook oldalunkon:

vagy email-en. program5000@gmail.com 

A fent írott szöveg más fórumra, weboldalra, facebook-ra, blogra.....történő beillesztése, beollózása, beírása, felhasználása esetén kérjük feltüntetni  a szerzőt és a forrás linkünket !!!

 FOLYTATJUK 












Megjegyzések