A JUGOSZLÁV HADITENGERÉSZET 7. RÉSZ

LÉGIMOZGÁSÚ TÁMOGATÓ ERŐK

A haditengerészeti erőket a Jugoszláv Néphadsereg légiereje támogatta a tengerparthoz közel eső légbázisairól; „Pula[1], Zadar- Zemunik[2], Zadar-Sepurina[3], Split- Divulje[4], Mostar-Ortijes”[5]. A légierő haditengerészeti támogató egységeit a szállító és tengeralattjárók elleni helikopterei; „Ka-25, Ka-28 és Mi-8” szovjetgyártású gépek és jugoszláv „Gazellák” jelentették[6] .



„Sikorski” S-55 helikoper. forrás: http://www.muzejvazduhoplovstva.org.rs/eksponati.php?jez=sr&id=24

UTVA-60H hidroplán, forrás: http://www.vojnaknjizara.com/shop/utva-60h

SA-341 „Gazela”, forrás: www.paluba.info

„Kamov” KA-25 helikoper. forrás: www.paluba.info

MI-14. helikopter forrás: www.paluba.info

„Kamov” KA-28. helikopter forrás: www.paluba.info

MI-8. helikopter forrás: https://tangosix.rs/2013/01/07/mi-8-45-godina-u-sluzbi/


Haditengerészeti légierő 1949-1960.
A Jugoszláv Néphadsereg (JNA) haditengerészetében (JRM) 1949 és 1953. közt nem volt légiegység alkalmazva. Haditengerészeti célokra ezen periódusban a Jugoszláv Néphadsereg légierejéből (JRZ) hidroplánokat és kétéltű repülőket vetettek be. Annak érdekében, hogy a haditengerészet hathatósabban legyen támogatva légierővel, 1949. júliustól már elkezdődtek e légierőn belüli fejlesztések. Létrejött a 29. támadó légi hadosztályon (divízió) belül megalakult a 1. vegyes légi divízió, a 37. támadó légi hadosztályon belül a 2. vegyes légi divízió, a 44. vadászrepülős légi hadosztályon belül a 3. vadászrepülős légi divízió, illetve kifejezetten haditengerészeti (RM) célokra bevethető 39. vadászrepülős és 21. vegyes légi divízió. A 21., 37.,32. repülős hadosztályokból létrehozták a 3. repülős hadtestet, melyből 1951-ben létrejött a 184. felderítő légi ezred.  A 21. vegyes légi divízió a haditengerészet részére operatív és taktikai céllal vadászgépes, vadász-bombázós és felderítő légi alakulatokat vont be. A 21. vegyes légi hadosztályból kialakítják a Zadar melletti „Zemunik” légibázison állomásozó haditengerészeti támogatást nyújtó 97. légi ezredet. Az ezredbe PE-2 könnyű bombázókat üzemeltek. 1952. év elejétől az ezreden belül a 3. felderítő repülős raj (eskadrila) kapta meg elsőként az akkoriban újnak számító brit MK-38 „Moskitose” felderítő repülőket, melyek már alkalmasak voltak a rosszabb időjárási körülmények közti megfigyelésre és éjszakai bevetésre. Az 1. és 2. rajok pedig brit MK-6 „Moskitoes” vadászrepülőket. A 97. légi ezred pilótáinak képzésébe bevonták a haditengerészeti tiszti állományt.1953. márciusától a 97. légi ezred „Moskitoes” harci gépeit a 172. légi ezred F-47D harci repülőivel együtt bevonták a crna gorai Titográd városánál lévő katonai légibázisra[7]. A 21. repülős hadosztályból megalakuló 97. légi ezred négy „TR-45” torpedó szállítására, ledobására alkalmas MK-6 és egy „ASAG” robbanó aknák leszórására alkalmazható MK-6  harci repülővel megkezdte a haditengerészeti parancsnokság alá tartozva a tengeri és tengerparti zóna ellenőrzését. Szplit városban a JRM „Divulje” légi bázisán a 122. hidroplán repülős raj állomásozott[8]. A 122. hidroplán repülős raj hat hidroplánnal, két „Sort AS-6 Sealand” kétéltű repülővel és két helikopterrel, egy futár repülővel rendelkezett.



[1] 258. légi bázis: Pula. A légi bázishoz tartozott: 258. könnyű légvédelmi tüzér-rakétás csoport, 258. légierő-technikai zászlóalj, 81. védelmi egység: Krk, 243. védelmi egység: Grobnicko Polje, 243. légierő-kisegítő,kiszolgáló egység : Grobnicko Polje. Pulai légibázis alá tartozott a 185. harci-bombázó ezred, 129. . harci százada (MiG-21PFM, MiG-21UM).
[2]  Zemunik bázison a batajnicai (Batajnica) 138. légi szállító brigád, 676. harci légierő százada állomásozott (CL-215).Zemunikon volt a 84. légi bázis, mely alá tartozott a 84. könnyű légvédelmi tüzér-rakétás csoport és a 84. légierő-technikai zászlóalj. Zemunik légibázishoz tartozott a 105. harci-bombázó (tréning) ezred. Az ezred alá tartozott a 249. harci-bombázó század (G-4 Super-Galeb), 251. harci bombázó század (G-2 Galeb), és a bemutatókon részt vevő légi akrobatikus csoport.
[3]  helikopter leszálló bázis „Sepurina” laktanya területén.
[4] Divulje légibázison a 1. légtér ellenőrző ezred (Beograd-Banjica), 61. légtér ellenőrző zászlóalja, 97. repülős brigád, 784. helikopteres százada (Mi-14, Ka-25, Ka-28), 785. különleges „hajók elleni”helikopteres különítménye és a 790. helikopteres szállító százada (Mi-8) állomásozott. . Divuljében állomásozott a tuzlai 701. repülős brigád 895. felderítő százada (SA-341 Gazela), 500. légi bázis (Split-Divulje és „Object Cetina- földalatti bázis”) és 410. könnyű tüzér divízió (lad) légvédelem –Divulje.
[5] Mosztárban (Mostar) a batajnicai (Batajnica) 138. légi szállító brigád, 786. helikopteres százada állomásozott „MI-8 helikoptereivel. Továbbá a szpliti Divulje bázis 97. repülős brigádjának 240. harci –bombázó százada (J-21 Jastreb) és a 353. felderítő százada (IJ-22 Orao) állomásozott a mosztári „Ortijes” légibázison. A tuzlai 701. repülős brigád 245. harci-bombázó százada (G-2 Galeb) az „Ortijes” reptéren állomásozott. „Ortijesen” a 171. légi bázis -„Object Buna“,földalatti bázis- állomásoztatta a 171. könnyű légvédelmi tüzér-rakétás csoportját, 171. légierő-technikai zászlóalját. (A 171. légbázis alá tartozott még a Csilipiben „Cilipi-Dubrovnik” lévő 72. őr-védelmi zászlóalj, a glamocsi „Glamoc” 93. őr-védelmi zászlóalj.), Mosztárban állomásozott a 107. vegyes repülős ezred, mely alá tartozott a 333. könnyű védelmi légierő század (G-2 Galeb, UTVA-75), 334. könnyű védelmi légierő század (G-2 Galeb), 782. helikopteres század (SA-341 Gazela).
[6] 97. repülős brigád „Split-Divulje”, 895. felderítő század (SA-341 Gazela), „Split-Divulje”, 676. harci légierő század (CL-215) „Zadar-Zemunik”, 61. légtér ellenőrző zászlóalj „Split”, 500. légi bázis „Split-Divulje” („Object Cetina“, földalatti bázis)  . forrás: http:// www. paluba. info/ smf/ index. php/ topic, 20881.330.html
[7] Bojan Dimitrijevic, Milan Micevski, Predrag Miladinovic: Jugoslovensko pomorsko vazduhoplovstvo 1918-1991https: // www. mycity- military. com/ Avioni/ Moskito-u- jugoslovenskom- naoruzanju- 2.html, http:/ /www. paluba. info/ smf/ index.php/ topic,1 2334.0.html, https:// acesflyinghigh. wordpress. com/2016/01/02/ yugoslav-air-force- combat-aircraft-1941-to-1952/
[8] Dr BOJAN B. DIMITRIJEVIC: JUGOSLOVENSKA HIDROESKADRILA U ABUKIRU 1941–1942, http:// istorija20veka. rs/ wp- content/ uploads/ 2017/ 11/ 2014_1_06_Dimitrijevic. pdf



A raj képes volt nappali és éjszakai szállításokra[1], a rajt támogató négy darab „Moskitoes” MK-6 repülők feladat volt a nappali és éjszakai légtérfigyelés és felderítés. 1957-re a 122. repülős raj teljes feltöltöttségű volt[2]. 1957-től újabb brit repülővel bővül a Jugoszláv Légierő (JRZ), a „Gannet” harci géppel. 1958. évben elkezdődött a 97. légi ezred gépeinek fegyverzeti felfejlesztése, mely során a gépeket ellátták felderítő, fényképező és tengeralattjárók felkutatására szolgáló harci technikával. A fejlesztés során két harci gép lett ellátva tengeralattjárók elleni megfigyelő és felderítő technikával a többi pedig csak a tengerparti övezet megfigyelésére alkalmas fotó és felderítő eszközökkel[3]



[1] Az éjszakai transzportokra, szállításokra csak a „Biver” típusú hidroplán volt alkalmas.  
[2] https: // www. mycity- military. com/ Avioni/ Moskito-u- jugoslovenskom- naoruzanju- 2.html, http:/ /www. paluba. info/ smf/ index.php/ topic,1 2334.0.html, https:// acesflyinghigh. wordpress. com/ 2016/ 01/02/ yugoslav- air-force-combat-aircraft-1941-to-1952/, Bojan Dimitrijevic, Milan Micevski, Predrag Miladinovic: Jugoslovensko pomorsko vazduhoplovstvo 1918-1991
[3] Bojan Dimitrijevic, Milan Micevski, Predrag Miladinovic: Jugoslovensko pomorsko vazduhoplovstvo 1918-1991 https: // www. mycity- military. com/ Avioni/ Moskito-u- jugoslovenskom- naoruzanju- 2.html, http:/ /www. paluba. info/ smf/ index.php/ topic,1 2334.0.html, https:// acesflyinghigh. wordpress .com/2016/ 01/ 02/ yugoslav- air-force-combat-aircraft-1941-to-1952/



Haditengerészeti légierő 1960-1968.
Az ezerkilencszázhatvanas években a haditengerészet légi támogatásának fejlesztése tovább folytatódott. A haditechnikai program részét képezte tíz darab tengeralattjárók elleni (PP”) „S-55”, helikopter felszerelése „PEL” tengeralattjárók felderítésére szolgáló szonárral. Ezzel megalakult a 784. hadrendi számú tengeralattjárók elleni (PP) helikopteres raj. A raj további új beszerzés révén az „S-55” helikopterek mellett, „S-55-7” USA konstrukcióban készült, brit helikopterekkel egészült ki, melyeket a jugoszláv haditechnikai átalakítása révén vethettek be a partvédelem és szigetek védelme érdekében. Mindezek mellett a 122. hidroplán raj  szolgálatába állhatott a jugoszláv fejlesztésű UTVA-60H hidroplán, mely könnyű szállító repülőgép révén kiválóan alkalmazható volt különböző szállítások, transzportok gyors végrehajtására[1].
Haditengerészeti légierő 1968-1991.
1968-tól újabb haderőfejlesztés révén a 97. légi avagy repülős ezred dandár szintű erőként, mint 97. légi brigád folytatja működését a haditengerészet szolgálatában, operatív és taktikai légifelderítő, légi tűztámogató, tengeralattjárók elleni harci,  tengerész gyalogságot támogató, tengeri deszantoló, légi szállító, logisztikai ellátó feladatok végrehajtásában. A 97. légi brigádon belül funkcionáló 784. helikopteres raj részére a jugoszláv hadvezetés a szovjetektől 1974-től „KA-25 PL (HP-43), 1980-tól pedig MI-14PL (HP-44) tengeralattjárók elleni harci helikoptereket vásárolt. A helikoptereket ellátják amerikai (USA) „MK-44” tengeralattjárók elleni torpedóval. Az 1987-től a 784. rajt ellátják „KA-28” tengeralattjárók elleni harci helikopterrel. További fejlesztés révén a haditengerészet harcászati felderítő radarral ellátott „Orao” harci repülőket állított szolgálatba, illetve „Gazela” könnyű személyszállító helikopterek.. Megalakult a szpliti „Divulje” légi bázison a 790. hadrendi számú helikopteres raj, „MI-8” szovjet szállító helikopterekből[2]. A haditengerészet az alábbi „KAMOV”[3] helikopterekkel rendelkezett 1991-re: „KA-25PL”, „KA-25BSh (Hormone-A)”helikopterek, felszerelve tengeralattjárók felkutatására szolgáló radarral és szonárral, „KA-25T (Hormone-B)” felszerelve rakétákkal, „KA-25” felszerelve rakétákkal, „KA-25PS (Hormone-C) mentőhelikopter, „KA-25BShZ” aknavadász helikopter, „KA-25B (Hormone-A) tengeralattjárók elleni helikopter, „KA-25F” támadó helikopter, KA-25V” és „KA-25TL” felszerelve rakétával[4].




[1] Bojan Dimitrijevic, Milan Micevski, Predrag Miladinovic: Jugoslovensko pomorsko vazduhoplovstvo 1918-1991https: // www. mycity- military. com/ Avioni/ Moskito-u- jugoslovenskom- naoruzanju- 2.html, http:/ /www. paluba. info/ smf/ index.php/ topic,1 2334.0.html, https:// acesflyinghigh. wordpress. com/2016/01/02/ yugoslav-air-force- combat-aircraft-1941-to-1952/
[2] Bojan Dimitrijevic, Milan Micevski, Predrag Miladinovic: Jugoslovensko pomorsko vazduhoplovstvo 1918-1991https: // www. mycity- military. com/ Avioni/ Moskito-u- jugoslovenskom- naoruzanju- 2.html, http:/ /www. paluba. info/ smf/ index.php/ topic,1 2334.0.html, https:// acesflyinghigh. wordpress. com/2016/01/02/ yugoslav-air-force- combat-aircraft-1941-to-1952/
[3] A KA (Kamov) 25 –NATO jelzése Hormone- szovjet haditengerészeti feladatok ellátására szolgáló helikopter volt, Nikolai Iljich Kamov tervezése alapján. 1961-ben által szolgálatba. Ka-25 helikoptert két a pilóta fülke feletti turbina motor hajtotta, mely során a két rotorlapát ellentétes irányba mozgott. forrás:Wikipedia
[4] http://www.jet-manga.hr/012station/Krila_Jadrana/aw.html







MK-38 „Moskitose” felderítő repülő. forrás: https://live.warthunder.com/post/95357/en/?q=%23mk8

MK-6 „Moskitose” . forrás: https://acesflyinghigh.wordpress.com/2016/01/02/yugoslav-air-force-combat-aircraft-1941-to

Sort Sealand kétéltű repülők. forrás: www.paluba.info









A szerkesztett anyag bárminemű felhasználása céljából kérjük lépj kapcsolatba a szerkesztővel a Facebook oldalunkon:

vagy email-en. program5000@gmail.com 

A fent írott szöveg más fórumra, weboldalra, facebook-ra, blogra.....történő beillesztése, beollózása, beírása, felhasználása esetén kérjük feltüntetni  a szerzőt és a forrás linkünket !!!

  FOLYTATJUK.

Megjegyzések