A JUGOSZLÁV HADITENGERÉSZET 5. RÉSZ


JUGOSZLÁVIA FOLYAMI HARCI FLOTTILLÁJÁNAK (RRF)

HAJÓI
1945-1992. 



Monitorok

A folyami monitorok[1] már az első és második világháborút megelőző időszakban is fontos szerepet játszottak a határvédelemben az akkori Királyi Jugoszlávia haditengerészetében. A folyami járőrhajókat a jugoszlávok a Duna és Tisza folyók határvízi területére irányították újvidéki (Novi Sad) folyami flottilla parancsnokság irányítása alá. A flottilla Nóvi Szád (Novi Sad) vajdasági dunaparti városban állomásoztatta hajózó erőinek főparancsnokságát, melyhez hozzátartozott a belgrádi és sapáci (Sapac) bázis is. Emellett továbbá flottilla felügyelte az albániai-jugoszláv határvízi részt az Ohrid tavon (Ohridsko jezero), a Preszpanszkó tavon (Prespansko jezero) és a Skodra tavon (Skadransko jezero). A flottilla ellenőrizte a Duna, Száva, Tisza, Dráva, Drina és Kupa folyókat.
1918-1921 közt az Osztrák-Magyar Monarchia (OMM) hadi folyami flottájából a jugoszlávok hadizsákmányként megszerezték a „Temes” monitort, „Száva” monitort, a „Bosna” monitort, a „Bodrog” monitort”, a „Enns” és a „Kőrös” monitort. Miután a jugoszlávok birtokába kerültek a folyami monitorok, elsőként átkeresztelték őket, így a „Temes” új azonosító neve „Drina” lett, a „Bosna” új neve „Vardar”, a „Száva” pedig „Soca”, a „Bodrog” új neve „Sava”, az „Enns” új neve „Drava”, a „Kőrös” új neve pedig „Morava”.
A „Temes” monitor 1903-ban az újpesti (Budapest) „Danubius-Schoenichen-Hartmann” hajógyárban épült, mint „Temes” osztályú folyami monitor.1918-20-ban hadizsákmányként került a Királyi Jugoszláviához (akkori Szerb- Horvát- Szlovén Királyság) birtokába, ahol „Drina” néven szolgál 1920-ig, majd eladásra került Romániának.[2]
A „Száva” monitor 1914-ben a „Stabilimento Tecnico Triestino”[3] hajógyár linzi (Linz) üzemében épült az Osztrák-Magyar Monarchia (OMM) „Száva” osztályú folyami monitorjaként. 1918-20-ban hadizsákmányként a jugoszlávokhoz került, ahol „Soca” néven szolgálatba állították 1920-ig, majd eladásra került Romániának.
A 61.4 méter hosszú, 10.5 méter széles, 600 tonnás, 1600 lőerős motorral meghajtott „Bosna” monitor 1914-ben épült a trieszti „Stabilimento Tecnico Triestino” hajógyárban, mint a „Temes” osztályú monitor. 1915-ben szolgálatba állta az Osztrák-Magyar Monarchia (OMM) folyami flottillájában. 1918-ban a SZHSZK hadizsákmányaként folytatja pályafutását, mint „Vardar” és 1944-ig szolgált, amikor áprilisban elsüllyesztették[4].
A 60.2 méter hosszú, 10.3 méter széles, 536 tonnás, 1560 lőerős motorral meghajtott „Enns” monitor 1912-ben készült el az osztrák „Stabilimento Tecnico Triestino”[5] hajógyár linzi (Linz) üzemében, mint „Enns” osztályú monitor és állt 1914-től az OMM folyami flottillájába. 1918-20-ban hadizsákmányként a SZHSZK birtokába került, ahol „Drava” néven 1941. áprilisáig szolgált. Április 12-én a német légierő lebombázta[6]. 1942-ben kiemelésre került és a magyarországi újpesti hajógyárban felújítottál. 1946-ban visszaadták Jugoszláviának, ahol 1949-ben leselejtezték.
1890-ben épült meg az újpesti (Budapest) " Danubius-Schoenichen & Hartmann" hajógyárban a 54 méter hosszú, 9 méter széles, 448 tonnás 1200 lőerős motorral meghajtott „Körös” monitor, mint „Szamos” osztályú monitor és állt szolgálatba az OMM folyami flottillájában. 1918-20-ban hadizsákmányként a SZHSZK birtokába került, ahol „Morava” néven 1941. áprilisáig szolgált. Április 12-én elsüllyesztették. 1944-ben a németbarát „horvát nemzeti állam NDH” kiemeli és felújítja. Az NDH folyami flottillájában „Bosna” néven 1944. júniusig szolgált, mikor is aknára futott. A hajótestet végül 1945-ben szétszedték.[7]
Az 56.2 méter hosszú, 9.5 méter széles, 380/440 tonnás, 1400 lőerős motorral meghajtott „Bodrog” szintén 1903-ban épült az osztrák-magyar haditengerészet újpesti (Budapest) „Danubius-Schoenichen-Hartmann” hajógyárban, mint a „Temes” osztály monitorja. 1918-ban a SZHSZK hadizsákmányaként szolgált „Sava” néven 1941. áprilisig, amikor is elsüllyesztették, de a németbarát „horvát nemzeti állam NDH” kiemelte és felújította. Az NDH saját folyami flottájába állította szolgálatba „Sava” néven egészen 1944-ig, amikor ismét elsüllyedt. A jugoszlávok viszont 1952-ben kiemelték és újjáépítették, és a dunai újvidéki „Novi Sad” kikötőbe került, ahol 1966-ban „Dalj” néven, majd 1973-ban NS 3952-es számon úszó állóhajóként üzemelt.
A jugoszlávok a hadizsákmányként megszerzett monitorokat ellátták saját fegyverzetükkel, mely során általánosságban egy vagy két darab 120. mm-es ágyúval, két vagy három 66 mm-es ágyúval, 120 mm-es aknavetővel, 40 mm-es légvédelmi ágyúval és géppuskákkal szerelték fel a hajókat. [8]




A felújított „Sava”. forrás: https://www.reddit.com/r/TheGreatWar/comments/avn5b7/river_monitor_sava_also_known_as_sms_bodrog_an/





[1] A tengeri monitornál kisebb, kis merülésű hajó. Páncélzattal, valamint a könnyűtüzérségen kívül rendszerint közepes űrméretű ágyúkkal is felszerelik. A legnagyobb folyami hadihajó. Egyes folyami monitorok vízkiszorítása 1000 tonna körüli. Az első és második világháborúban, a dunai harcokban, továbbá 1945-ben az Amur menti harctevékenységekben fontos szerepet játszottak. forrás: Wikipedia
[2] Bojana Dimitrijevica :"Jugoslovenska Narodna Armija 1945-1959
[3] https://military.wikia.org/wiki/Stabilimento_Tecnico_Triestino
[4] http://www.hajoregiszter.hu/katalogus/gozuzemu_folyami_hadihajok;E,I.
[5] https://military.wikia.org/wiki/Stabilimento_Tecnico_Triestino
[6] Április 12-én a német légierő „Junkers” Ju-87-es katonai repülője támadást intézett a KJRM Duna folyón állomásozó „Drava” monitora ellen. Bár a „Drava” háromszáz milliméteres fedélzeti páncélja állta a „sarat”, a többszöri német támadás következtében a hajó megrongálódott és elsüllyedt. 1942-ben kiemelésre került és a magyarországi újpesti hajógyárban felújítottál. 1946-ban visszaadták Jugoszláviának, ahol 1949-ben leselejtezték. http: // istorija 20 veka. rs/ wp- content/ uploads/ 2017 / 11 / 2014_1_06_Dimitrijevic. pdf, http: // www. pogledi. rs/ forum/ Thread-jugoslovenska-kraljevska-ratna-mornaica
[7] , https: // en. wikipedia. org/ wiki/ Yugoslav_monitor_Sava, https: // en. wikipedia. org/ wiki/ Yugoslav_monitor_Drava, https: // en. wikipedia. org/ wiki/ SMS_K%C3%B6r%C3%B6s, http:// www. kuk- kriegsmarine. it/ navi/ navi- a-vela/ laudon/ scheda- nave-de.html, http://navyworld.narod.ru/Monitori.htm, http:// www. hajoregiszter. hu/ katalogus/ gozuzemu_ folyami_hadihajok/bosna_tipusu_monitor/1366 , http:// www. paluba. info/ smf /index. php? topic=12758.0
[8] A „Drava” hajót felszerelve egy darab 120. mm-es D 45-ös ágyúval, három darab 120.mm-es D 10-as „haubica” ágyúval, két darab 66 mm-es D 50-os légvédelmi ágyúval, egy darab 15 mm-es géppuskával, hét darab 7.9 mm-es Skoda géppuskával.  A „Vardar” hajót felszerelték egy darab 120. mm-es D 45-ös ágyúval, két darab 120.mm-es D 10-as „haubica” ágyúval, két darab 66 mm-es D 26-os légvédelmi ágyúval, két darab „Flak” német 40 mm-es légvédelmi ágyúval, nyolc darab 7.9 mm-es Skoda géppuskával . A „Morava” hajót   ellátták két darab 120.mm-es D 35-ös ágyúval, két darab 66 mm-es D 45-ös, egy darab „Flak” német 40 mm-es légvédelmi ágyúval, négy darab 7.9 mm-es Skoda géppuskával . A „Sava”  hajót ellátták két darab 120.mm-es D 35-ös ágyúval, egy darab 66 mm-es D 18-os légvédelmi ágyúval, egy darab „Flak” német 40 mm-es légvédelmi ágyúval, öt darab 7.9 mm-es Skoda géppuskával . http: // www. odbrana. mod.g ov. rs/s pecijalni %2 0prilog / 126 /O dbrana % 20238 % 20-% 20 Specijalni %2 0brilog% 20126%20-%20Vek%20RF.pdf,  László Benczur és Karoly Csonkareti: "Haditengereszek es folyamörök a Dunán"https: // en. wikipedia. org/ wiki/ Yugoslav_monitor_Vardar, https: // en. wikipedia. org/ wiki/ Yugoslav_monitor_Sava, https: // en. wikipedia. org/ wiki/ Yugoslav_monitor_Drava, https: // en. wikipedia. org/ wiki/ SMS_K%C3%B6r%C3%B6s, http:// www. kuk- kriegsmarine. it/ navi/ navi- a-vela/ laudon/ scheda- nave-de.html, http://navyworld.narod.ru/Monitori.htm, http:// www. hajoregiszter. hu/ katalogus/ gozuzemu_ folyami_hadihajok/bosna_tipusu_monitor/1366 , http:// www. paluba. info/ smf /index. php? topic=12758.0


Folyami Páncélos Csónakok (hajók), rohamcsónakok.


A II. Világháború során a már harminc éve szovjetek által gyártott, népszerű folyami páncélozott roham motoros csónakjából (OC), a jugoszlávok 1944-ben a szovjetektől megkaptak két darabot a „1124”[1]  és „1125”[2]. Ezen hajók ideálisak voltak a dunai szolgálatra. Kiválóan lavíroztak és nagyon jó navigálhatók voltak a sekélyebb vizeken, szigetek közt. A szovjetek viszont a hajókkal nem adták a fegyverzeti kupolákat, melyek egyébként a T-28 és T-34-es tankokra készült el. A 1124-es nagyméretű volt, mint a 1125-ös. A hajókat a jugoszlávok „Recni Oklopni Camac” (ROC) elnevezéssel állították szolgálatukba, így a 1124-es a ROC-200-as, a 1125-ös a ROC-201-es azonosítóval látták el. Mindkét hajó 1944. februárban egy német támadás során Vukovárnál elsüllyedt. 1951-ben emelték ki a jugoszlávok a két hajót, amit felújítottak és átkeresztelték őket.



ROC-202. forrás:www.paluba.info



[1] Két egyenként 900 lóerős benzinmotorral meghajtott 50/52 tonnás, 25.3 méter hosszú és 4.1 méter széles, tizenhét fő szállítására alkalmas nagyméretű, maximális 30 tengeri csomóval közlekedő motoros csónak, vagy hajó „Veliki Oklopni Camac” (VOC). http:/ /jna- sfrj. forumbo. net/ t890p 350- recna- flotila, http:// navyworld. narod. ru/Monitori.htm
[2] Egy 800 lóerős benzinmotorral meghajtott 27/30 tonnás, 22.65 méter hosszú és 3.55 méter széles, tizenhárom fő szállítására alkalmas kisméretű, maximális 20 tengeri csomóval közlekedő motoros csónak, vagy hajó „Mali Oklopni Camac” (MOC). http:// jna- sfrj.f orumbo. net/ t890 p 350- recna- flotila, http: // navyworld. narod. ru/ Monitori. htm




A korábbi ROC-200-as új megnevezése ROC-201-lett, a korábbi ROC-201-es pedig a ROC-202-es lett. A felújított hajókat 1951-ben szolgálatba állították a folyami flottában.
A jugoszlávok a korábbi szovjet „OC” 1125-ös hajó mintájára elkészítették 1958-ban a belgrádi „Tito” hajógyárban az 51.6 tonna súlyú, 25 méter hosszú, 4.05 méter széles, két egyenként 1500 lóerős benzinmotorral meghajtott „3B Oklopni Camac” (okc 3B) szériájú motoros páncélos hajói, mely „Recni Oklopni Camac” (ROC) elnevezéssel által a folyami flottilla szolgálatába. A hajók a ROC-203 és ROC-204 azonosítót kapták meg. A ROC 201., 202., 203., 204-es hajók egészen 1964-ig szolgáltak a haditengerészetben. A hajókat felszerelték két darab 20 mm-es légvédelmi ágyúval (PAT)[1]
A jugoszlávok 1945-ben a szovjetek közreműködésével öt darab német gyártású, és a német haditengerészetben nehéz támadó „roham” csónakként (Schwere Sturmboot) funkcionáló „Stubo 42” szériájú motoros hajóra tettek szert. A rohamcsónakokat a szovjetek foglalták le hadizsákmányként a Duna prahovói részénél 1944-ben.  A jugoszlávok ellátták „J” az az „jurisni camci” (rohamcsónak) azonosítóval, így az öt csónak ; J-1., J-2., J-3., J-4., J-5. megjelöléssel léptek a jugoszláv folyami hadiflotta kötelékébe, ahol 1952-ig szolgáltak.[2]

Folyami deszantolók a JRM szolgálatában

A II. Világháborút követően a jugoszlávok a németektől megszerzett hadizsákmány deszantoló motoros csónakokat, hajókat elkezdték megjavítani, felújítani. Elsőként négy darab műszakista „Pionier-Landungs-Boote Typ 40”[3] típusú folyami deszantoló hajó „„Rijecki Desantni Splav”(RDS), majd újabb két darab deszantoló került a jugoszlávok birtokába, így összességében hat darabbal rendelkeztek; RDS-501., 502., 503., 504., 505., 506. A deszantolók 1950-től 1964-ig szolgáltak. A hajók normál súlya 15.tonna, terhelt súlya pedig 40. tonna volt. Hosszuk 18.67 méter, szélességük pedig 6.5 méter volt. Két darab, egyenként 225 lóerős dízelmotor hajtotta meg a 18-26 km/h-val a deszantolókat, melyek 1960-1964-ig szolgáltak.
A jugoszlávok további öt darab német „Marinefahrprahm”[4] típusú deszantolót szereztek meg hadizsákmányként. A tengeri deszantolókat „Rijecka Tenkosovac” (RTK) megnevezéssel felújították[5] és  RTK-401., 402., 403., 404., 405. megnevezéssel szolgálatba állították 1951-től 1960-1964-ig. A hajók normál súlya 225 tonna, terhelt 228 tonna volt. A hajók hossza 46.5 méter, szélessége pedig 6.5 méter volt. Három darab egyenként 225 lóerős dízelmotor hajtotta
meg a 17-27 km/h-val.[6]



„RDS-502” deszantoló. forrás:www.paluba.info





[1] http:// jna- sfrj.f orumbo. net/ t890 p 350- recna- flotila, http: // navyworld. narod. ru/ Monitori. htm
[2] http://navyworld.narod.ru/PDS.htm#J1
[3] http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Waffen/Pionierlandungsboot40.htm
[4] https://de.wikipedia.org/wiki/Marinef%C3%A4hrprahm
[5] http://tehnika.lzmk.hr/desantni-brod/
[6]http:// jna- sfrj.f orumbo. net/ t890 p 350- recna- flotila, http: // navyworld. narod. ru/ Monitori. htm


1975-1984. közt a Jugoszláv Haditengerészet Korcsula sziget Vela Luka városban működő „Greben” hajógyárában tengeri szolgálatra megkezdte a deszantoló rohamcsónakok „DJC 22”[1] széria legyártását, melyből öt darabot; „DJC-621, DJC-625, DJC-630, DJC-631, DJC-632, 1987-től átad  a kumbori 8. „DJC” osztagából a belgrádi folyami hajózási katonai hajógyárnak „Tito” (később Brodotehnika). A hajókat folyami célra történő átalakítás után 1995-től az újvidéki (Novi Sad) folyami hadi flotta kapta meg, mint „22- 441” osztályú deszantoló hajókat „desantni brod” (DB). A http://navyworld.narod.ru/PDS.htm weboldal tekintetében az RRF négy darab, a korcsulai Vela Luka „Greben” hajógyárban épített deszantolót kapott meg. 1995-ben. Ezek közt volt a DJC-621-es, melyet DB-413 „Taras” néven kezdte meg szolgálatát a Dunán, a DJC-625-ös, mely DB-411 „Becej” néven kezdte meg szolgálatát a Dunán, a DJC-630-as, mely DB-414 „Begec” néven kezdte meg szolgálatát a Dunán, a DJC-631-es, mely DB-415 „Sajkas” néven kezdte meg szolgálatát a Dunán, a DJC-632-es, mely DB-412 „Belegis” néven kezdte meg szolgálatát a Dunán.[2]
A deszantolók nyolcvan katona, vagy hat tonna teheráru szállítására volt alkalmas. Maximális sebességük 60 km/h óra volt, melyet két „MTU 8V-331 „Castoldi Jet” egyenként 640 kW” dízelmotor eredményezett. A 42 tonnás, 22.3 méter hosszú, 4.8 méter széles hajókat ellátták két „egycsövezetű” 20 mm-es M-71 Oerlikon/Hispano légvédelmi ágyúval és egy 30 mm-es „BP-30” aknavetővel. A tájékozódást „Decca 101” brit navigációs radar segítette.[3]

A 414 és a 413-as. forrás: http://navyworld.narod.ru/PDS.htm#DJC621

RTK-402. forrás: https://www.facebook.com/pages/category/Community/Re%C4%8Dna-Ratna-Flotila-Srbije-RRF-153637488016650/

RTK-401. forrás: www.paluba.info




[1] A „22” széria: „DJC-621 ., DJC-622 ., DJC-623 , DJC-624 ., DJC-625 ., DJC-626. , DJC-627. , DJC-628 ., DJC-629 ., DJC-630 ., DJC-631 ., DJC-632 ..
[2] http:// navyworld. narod. ru/ PDS.htm# DJC601, https:/ /en. wikipedia. org/wiki/ Serbian_River_Flotilla,  https: // www. mycity- military. com/ Ostalo-4/Recna-Ratna-Flotila-perspektive-i-r azvoj.html, http:// www. vs. rs/sr_lat/o-v ojsci/n aoruzanje/ snage-i-sredstva- plovnih-jedinicahttp:// navyworld. narod. ru/ PDS.htm# DJC601
[3] https:// hr. wikipedia. org/ wiki/DJB-103, Ratna mornarica" 1945-1985, http:// www. paluba. info/smf/index. php/ topic, 12391.15.html



A jugoszláv hadsereg 1976-ban Angliától vásárolt meg nyolc darab „gyors deszantoló csónakot” (BDC); BDC-81., 82[1]., 83., 84., 85., 86., 91.,92.). A csónakokat a Korcsula szigeten lévő Vela Luka városban működő „Greben” hajógyárban regisztrálták és szolgálatba helyezték a Jugoszláv Haditengerészetbe[2]. A BDC-91 és 92 a folyami flottillához kerültek. A deszantolók normál súlya 4.6 tonna, terhelt pedig 6.4 tonna volt. Szélességük 2.74 méter, hosszúságuk 7.37 méter volt (91 és 92-esek 7.14 m.). Három darab 99 kW-os „Johnson” benzinmotor hajtotta meg a háromszemélyes csónakokat 26/38.5 tengeri csomóval. Három tonna teheráru szállítására volt képes, de felhasználható volt diverziós búvár tengeralattjárók R-1 és R-2 szállítására (egy darab R-2-es vagy két darab R-1-es).[3]
A DC-101 és DC-102 1984-ben készültek el a Korcsula szigetén lévő Vela Luka város „Greben” hajóüzemében, mint gyalogságot szállító deszantoló kishajók. A folyami flottába álltak szolgálatba. A hajók normál súlya 5.6 tonna, terhelt 11 tonna, hosszuk 11.30 méter, szélességük pedig 3.10 méter volt. A hajók műanyagból készültek el, két darab egyenként 96 kW-os dízel motor maximális 20 tengeri csomóval. A folyami deszantolók harminc felszerelt katonát tudtak szállítani.

DC-101. forrás:www.paluba.info



[1] 1991. szeptemberében a Jugoszláv Néphadsereg és a horvát honvéd erők közti harcok során Sibenikben hadizsákmányként a horvátok birtokába került. http://www.paluba.info/smf/index.php/topic,16914.45.html
[2] http://www.greben.hr/
[3] http://www.paluba.info/smf/index.php?topic=16914.45


Járőrhajók
A Jugoszláv Királyi Haditengerészet 1930-as évben hadrendbe állította motoros járőrhajóit; „Granicar” és „Strazar”, az Ohrid tavon. A két hajó 1924-1929. időszakban készült el a németországi Regensburg városban lévő "Hitzler Werft" hajógyárban. Mindkét hajó az 1930. októberében kezdte meg szolgálatát a KJRM-ben, mint határőrizeti járőrhajók, a folyami flottilla kötelékében.  A „Granicar[1]” súlya 30 tonna volt, hossza 18.2 méter szélessége pedig 3 méter. A hajót egy darab dízelmotor hajtotta meg maximális 10.7 tengeri csomóval. Fegyverzetét két 47 mm-es ágyú és egy 8 mm-es géppuska alkotta. 1941-ben, jugoszlávok kapitulációjával a „Granicar” hajót a személyzet elsüllyesztette. A hajót a németek kiemelték és birtokba vették, majd átadták az olasznak hadizsákmányként. Az olaszok hadiflottájukba szolgálatba állították. Az olasz 1943-as őszi kapituláció után a hajó, még ezen év októberében visszakerült a németekhez, akik akkori bolgár szövetségeseiknek adták át 1944-ben. A „Granicar” 1944. májusában visszakerült a Jugoszláv Haditengerészethez, ahol az Ohrid tavon látott el határvédelmi szolgálatot. 1944. szeptembertől, miután a bolgárok visszavonták katonai erőiket a jugoszlávokkal szemben, a hajót turisztikai célra használták fel.
A „Strazar[2]” hasonló adatokkal rendelkezett, mint „testvére” a „Granicar”. 1941-ben, jugoszlávok kapitulációjával a hajót a jugoszlávok elsüllyesztették. A németek kiemelték és átadták az olasznak hadizsákmányként. Az olaszok hadiflottájukba szolgálatba állították. Az olasz 1943-as őszi kapituláció után a hajót a németek újra birtokba vették 1943. októberében, és az akkori bolgár szövetségeseiknek adták át 1944-ben. A „Strazar” 1944. májusában visszakerült a Jugoszláv Haditengerészethez, ahol az Ohrid tavon látott el határvédelmi szolgálatot. 1944. szeptembertől, miután a bolgárok visszavonták katonai erőiket a jugoszlávokkal szemben, a hajót "Ilinden" néven turisztikai célra használták fel.
A Jugoszláv Királyság a két járőrhajó mellett további három határőrizeti motoros hajót (csónakot) állított szolgálatba 1928. évben az Ohrid tavon. Mindhárom hajó, „OM I, OM II, PM I”[3]ugyan ott épült meg, ahol a „Granicar” és „Strazar”, az az a németországi Regensburban lévő hajógyárban.[4]

A jugoszlávok birtokába került egy rövid időre két könnyű motorcsónak „Wels, Barsch”[5], és további két folyami járőrhajó „Vedeta 1. és 2.”[6] . A „Wels” csónak „Bregalnica” néven, a „Barsch” pedig „Neretva” néven szolgáltak a jugoszlávok folyami flottillájába, de 1920-ban visszakerültek az osztrákok és magyarokhoz. A „Vedeták” 1929-ig szolgáltak.  A „PC” avagy „RPC” 101-105. sorozat. Az RPC-101 német folyami járőrhajóként „Fluβ Raumboote” (FR) szolgált a dunai német flottában. 1944-ben a harcokban a Dunán Pancsevó és Zemun közt elsüllyedt, megrongálódott, de a jugoszlávok hadizsákmányként kiemelték és felújították, majd szolgálatba állították egyes adatok alapján 1951-ig, de van forrás ami 1960-ig a jugoszláv folyami flottában szerepelteti. A hajó súlya 19 tonna volt, hossza 17.75 méter, szélessége pedig 3.35 méter. Két darab egyenként 190 lóerős dízel motor hajtotta meg a hajót. [7] Az RPC-102, 103 és 104 valamint 105 hajók szintén hadizsákmányként kerültek a jugoszlávokhoz. A hajók korábban a németek szolgálatában segéd-támogató járőr hajóként funkcionáltak „Fluβ Hilfs Räumboote „ (FHR).


PC-202. forrás:www.paluba.info



[1] http://navyworld.narod.ru/Monitori.htm
[2] http: // navyworld. narod. ru/ Monitori.htm
[3] Mindhárom járőrcsónakot az 1941-es jugoszláv kapituláció során a németek vették birtokba és az Azovi tengerre szállították. http://navyworld.narod.ru/Monitori.htm
[4]http://navyworld.narod.ru/Monitori.htm , http://www.paluba.info/smf/index.php?topic=6679.0
[5] „Wels” 1915-ben az újpesti (Budapest) "Ganz és társa ­ Danubius Gép- Waggon- és Hajógyár R.T." hajógyárában készült el. A magyar dunai flottillában szolgált, majd az I. Világháború végén a jugoszlávok hadizsákmányaként végezte, mint „Bregalnica” nevű határőr motoros csónak. 1920-ban a Szövetségi Katonai Bizottság” döntése alapján a csónak visszakerült Magyarország tulajdonába, ahol 1921-22-től 1945. májusig „Szeged” néven szolgál a Dunán hadinaszádként. „Barsch” 1915-ben az újpesti (Budapest) "Ganz és társa ­ Danubius Gép- Waggon- és Hajógyár R.T." hajógyárában készült el. A magyar dunai flottillában szolgált, majd az I. Világháború végén a jugoszlávok hadizsákmányaként végezte, mint „Neretva” nevű határőr motoros csónak. 1920-ban Ausztriához kerül, majd 1929-nem Magyarországhoz, ahol „Baja” néven szolgál a Dunán 1945-ig hadinaszádként, majd 1945-1949-ig jégtörőként. http://navyworld.narod.ru/Monitori.htm
[6] A Vedeta 1. és 2. 1916-1917. közt készültek a odesszai orosz „К.О. Revensko” hajógyárban. 1923-ban kerültek jugoszlávokhoz, ahol 1929-ig szolgáltak V1 és V2 elnevezéssel a folyami hadiflottában. http:// navyworld. narod. ru/Monitori.htm
[7] https://www.mycity-military.com/Ostalo-4/Nekoliko-nedoumica-iz-istorije-nase-recne-ratne-flotile-posle-1945-god_3.html


1944. októberében a jugoszlávok lefoglalták a hajókat. Elsőként hármat javítottak meg és újítottak fel, majd a negyediket később. A hajók  normál súlyúk 14.2 tonna, terhelt pedig 16 tonna volt, hosszúk 13.5 méter, szélességük pedig 3.42 méter volt. Egy darab 80 lóerős dízel motor hajtotta meg a hajókat.[1] A hajók 1951 előtt új azonosítóval látják el, mely a „Patrolni Camci„ (PC) jelölés mellett a 201-től 205-ig szerepeltetett számokat kapták meg, az az a PC-101 a PC-201-es, a PC-102 a PC-202-es, a PC-103 a PC-203-as, a PC-104 a PC-204-es, a PC-105 a PC-205-ös lett. A járőrhajókat felszerelték egy darab „kétcsövezetű” 12.7 mm-es géppuskával és egy darab 20 mm-es légvédelmi ágyúval. A hajók 1960-ig szolgáltak.[2]



PC-201. forrás: http://jna-sfrj.forumbo.net/t890p375-recna-flotila

"RPC-111” JNA (JRM) járőrhajója. forrás: http://jna-sfrj.forum-aktiv.com/t890p200-recna-flotila





[1] https://www.mycity-military.com/Ostalo-4/Nekoliko-nedoumica-iz-istorije-nase-recne-ratne-flotile-posle-1945-god_3.html
[2] http://mycity34.rssing.com/chan-9143452/all_p1.html




Az RPC-111 „Jadar”[1] 1956-ban épült a belgrádi „Tito” hajógyárban és állt a a Jugoszláv Folyami Flotta szolgálatába. A hajótest alumíniumból és acélból épült. Normál súlya 27.5 tonna, terhelt pedig 29.2 tonna volt, hossza 24.4 méter, szélessége pedig 4.4 méter volt. Két darab 220 lóerős dízelmotor hajtotta meg maximális 33 km/h-val. A hajót ellátták fegyverzettel, két darab 20 mm-es légvédelmi M 71-es „Oerlikon” ágyúval.[2]




RPB-216 „Timok”. forrás: http://jna-sfrj.forumbo.net/t890p375-recna-flotila





[1] A „Jadar” nevet a hajó elődjéről kapta meg. Elődje a szintén „Jadar” nevű folyami hadi hajó 1915. augusztusában a belgrádi „Cukarica” (később Tito) hajógyárban készült el, mint motoros járőrhajó. 1915. októberében a német támadás során a személyzet elsüllyesztette Adánál, hogy ne kerüljön az ellenség kezébe. https://www.mycity-military.com/Brodovi/Prvi-srpski-ratni-brod-Jadar.html
[2]http:// www. paluba. info/ smf/ index. php? topic= 27266.0, http: // www. shipspotting. com/ gallery/ photo. php ?lid=1502794, .  http:// www.vs.rs/sr_lat/o-vojsci/n aoruzanje/ snage- i- sredstva- plovnih- jedinica, https: //sr. wikipedia.o rg/ sr-el /% D0 % A0 % D0 % B5 % D1 % 87 % D0 % BD % D0 % B0_% D1 % 84 % D0 % BB % D0 % BE % D1 %82%D0%B8%D0%BB%D0%B0, https://www.mycity-military.com/Ostalo-4/Nekoliko-nedoumica-iz-istorije-nase-recne-ratne-flotile-posle-1945-god_3.html



1970-ben a Tivat hajóüzemben készültek el a folyami flottilla részére a „PC-302” sorozatú hadihajók, melyből öt darab (PC-302, PC-303, PC-304, PC-305, PC-306) kezdte meg szolgálatát a Dunán. A hajók acélból és alumíniumból készültek el, normál súlyuk 22.96 tonna, terhelt súlyuk 24.7 tonna volt. Hosszuk 22.96 méter, szélességük 3.6 méter volt. A hajókat ellátták két darab egyenként 170 kW-os dízelmotorral, melyek maximálisan 28.1 km/h eredményeztek. A hét fős személyzettel rendelkező hajókat egy darab 20 mm-es M-71-es légvédelmi ágyúval. Mind ezek mellett rendelkezett „DECCA 101” radarral, RD-1/E rádióadóval, UKT-FM 66/17 és UKT-FM 66/13 rádiótelefonnal.[1]
1980-ban a belgrádi „Titó avagy Brodotehnika” hajógyárban készültek el acél és üveggyapotból a folyami flottilla részére a „RPB-211” sorozatú folyami járőrhajók, melyből hat darab (RPB-211, RPB-212[2], RPB-213 „Kolubara”, RPB-214 „Morava”, RPB-215, RPB-216 „Timok”) kezdte meg szolgálatát a folyami flottillában. Súlyuk 56 tonna volt, hosszuk 21.27 méter, szélességük pedig 7.5 méter. A hajókat két darab egyenként 425 kW-os dízelmotor hajtotta meg maximális 30 km/h-val. A hét fős személyzet mellett harminc felszerelt katona szállítására is alkalmas volt. A hajókat felszerelték „DECCA RM-110” radarral, „ATLAS” mélységmérővel, RUP-12 M rádióadóvevővel, UKT-FM 66/17 rádiótelefonnal. A hajók fegyverzetét alkotta: két darab 20 mm-es M-71-es légvédelmi ágyú, kétezer gránát. [3]
Jugoszláviában sor került 1970. évben egy kisebb méretű, gyors, jól manőverezhető alumínium motoros csónakok legyártására a Tivat "Sava Kovacevic" hajóüzemben, melyeket 1970-től állítottak szolgálatban a JRM határőrizeti századában (GMO), azon tavakon, melyek határt képeztek a szomszédos országokkal; Skodra tó, Ohrid tó, Prespansko tó.  Hat darab motoros járőrcsónak a PC-301 (PC-16), a PC-302, PC-303, PC-304, PC-305, PC-306 alkotta. Ezek közül a PC-301, a PC-302 a Skodra tavon (16. haditengerészeti dandár 3. határőrizeti járőrhajózók), a PC-303, PC-304 az Ohrid tavon (1. határőrizeti járőrhajózók), a PC-305, PC-306 a Prespansko tavon (2. határőrizeti járőrhajózók-bázis Stenje) kezdték meg határőrizeti feladataikat. A motorosok normál súlya 22.96 tonna, terhelt pedig 24 tonna volt. Hosszuk 17 méter, szélességük pedig 3.6 méter volt. Két darab, egyenként 170 KW-os, 228 lóerős dízelmotor. hajtotta meg a csónakokat maximális 16 tengeri csomóval. A csónakokban hét fős személyzet látott el szolgálatot. A fegyverzetet kezdetben 12.7 mm-es „Browing” géppuska képezte, de modernizálás után M-71-es 20 mm-es légvédelmi ágyúkat szerelték fel. A motorosok „DECCA” 101-es radarral, „RD-1 E” rádióadóval, „UKT-FM 66/17” rádiótelefonnal, „és két „UKT-FM 66/13 rádiótelefonnal lettek felszerelve. 1992-től a hajók egy része a macedón haderőhöz kerültek, ahol a határőrizet állította szolgálatba, pár darab csónak polgári célra turisztika hajóként üzemelt tovább az Ohrid, Kozjak és Prepansko tavon[4], de volt amelyik szárazdokkba került a tivati hajóüzemben Crna Gorában[5].


PC-304 járőrhajó a macedón flottában. forrás: http://www.paluba.info/smf/index.php/topic,6814.0.html

PC-301 járőrhajó modernizálva 20 mm-es légvédelmi ágyúval felszerelve. forrás: http://www.paluba.info/smf/index.php/topic,6814.0.html

Járőrhajó 12.7 mm-es géppuskával, az első építés. forrás: http://www.paluba.info/smf/index.php/topic,6814.0.html

PC-302. forrás.www.paluba.info




[2]Crna Gorában az RPC-22-es később turistahajóként járta az Adriát, „Elena” néven. http://jna-sfrj.forumbo.net/t890p375-recna-flotila
[5] http://www.paluba.info/smf/index.php/topic,6814.45.html, http://jna-sfrj.forumbo.net/t1088p400-brodovi-i-podmornice-jugoslavenske-ratne-mornarice



Aknavadászok


1950-56. közt a jugoszlávok által Macsvanszka Mitrovicában (Macvanska Mitrovica) lévő „Sava” hajógyárban vas és alumíniumból építette huszonnégy darab húsz méter hosszú  „301” típusú folyami aknavadász (RML- 301, 302, 303, 304, 305, 306, 307[1], 308, 310, 314, 317, 318, 319, 320, 321, 322, 323, 324, 325, 326, 327, 328, 329, 330,), mely hajók 1964-ig szolgáltak, kivéve a RML-307, 308, 310, 314, és 317-től 324-ig. A hajók normál súlya 38.47 tonna, terhelt pedig 47.9 tonna, hosszuk 19.55 méter, szélességük 4.4 méter volt. A hajókat két darab 110 kW-os dízelmotor hajtotta meg, maximális 20 km/h-val. Az tizenkét fős személyzettel rendelkező aknászokat ellátták egy darab „egycsövezetű” 40 mm-es L-60 „Bofors” légvédelmi ágyúval, egy darab „egycsövezetű” 20 mm-es M-71-es légvédelmi ágyúval, kilenc darab R-1-es és hat darab KMD-2-500 víziaknával, „PEAM-1A” elektromágneses-akusztikus aknavadász, „ATLAS-240” mélységmérővel, RTU-100/M rádiótelex-vel, „MARCONI” rádióvevővel, RUP-2B rádióadóvevővel, UKT-FM 66/17 rádiótelefonnal, KBM-ADS-3 rádiókommunikációs rendszerrel, „HMELJ-2” navigációs eszköz, „DECCA RM-1216 R” radarra.[2]   








RML-323. forrás: http://jna-sfrj.forumbo.net/t890p500-recna-flotila

RML-331. forrás: http://jna-sfrj.forumbo.net/t890p500-recna-flotila

RML-332. forrás: http://jna-sfrj.forumbo.net/t890p500-recna-flotila



[1]A hajó 1989-ig szolgált a folyami flottában, majd 1991. októberben a horvátokhoz került Vukovárnál, ahonnan kivonták Eszékre (Osijek) és szolgálatba lépett „Slavonac” néven a Horvát Hadseregben, mint „Patrolni Brod (PB) avagy horvát megnevezésével „Ophodni brod” (OB). 2003-tól a „Slavonac” névről átkeresztelték OB 91 "Sokadija" névre. forrás: http://www.paluba.info/smf/index.php?topic=1059.120, http://jna-sfrj.forumbo.net/t1088p765-brodovi-i-podmornice-jugoslavenske-ratne-mornarice
[2] http://navyworld.narod.ru/Minolovci.htm#RTS1


1975-1980. közt (1976-ban) a jugoszlávok a belgrádi „Brodotehnika hajógyárban megépítették alumíniumból hat darab „RML-331” Nestin osztályú „S-25/B-47” kódjelzésű 27 méter hosszú aknavadász hajóit (RML-331 „Nestin”, RML-332 „Motajica”, RML-333 „Belegis”, RML-334 „Bosut”, RML-335 „Vucedol”, RML-336 „Djerdap”).[1] A jugoszláv folyami flottilla 1992. után a szerb és montenegrói államszövetségének „Drzvna Zajednica Srbija i Crna Gora” (SCG) haderejébe olvadt 2003-tól, majd miután 2006-ban a két állam külön úton folytatta jövőjét, a folyami flotta a létrejött Szerbia haderejéhez csatlakozott. 1992. után a „Nestin” osztály RML megnevezést felváltja a többcélú (aknavadász) folyami hajó „Recni Visenamenski Brod” (RVB). Az RML-332 átnevezésre került RVB-332 „Titel” névre, az RML-335 átnevezésre került RVB-335 „Apatin” névre, az RML-336 „Djerdap” pedig átnevezésre került RVB-336 ”Smederevo” névre. Az RML-331 „Nestin” megtartva nevét RVB-331-re lett módosítva.[2]
A hajók normál súlya 57.31 tonna, terhelt pedig 79.60 tonna, hosszuk 26.94 méter, szélességük 6.48 méter volt. A hajókat két darab 260 lóerős dízelmotor hajtotta meg, maximális 26-28 km/h-val. Az tizenhét fős személyzettel rendelkező aknászokat ellátták egy darab „négycsövezetű” 20 mm-es M-75 légvédelmi ágyúval, két darab „egycsövezetű” 20 mm-es M-71-es légvédelmi ágyúval, egy darab „négycsövezetű” MTU-4 „lanszer” Strela-2M gránátvetővel, huszonnégy darab R-1-es és tizenkét darab KMD-2-500 víziaknával, MDL-2R, AEL-1 és a PEAM- 1A aknavadász eszközökkel, „DECCA RM- 1216 R” radarral,  ZK Anshutz mágneses iránytűvel, „ATLAS-240” mélységmérővel, RTU- 100/M rádiótelex-vel. RUP- 12M- 8-12 km-es hatótávolsággal bíró rádió-adóvevővel, „MARCONI” rádióvevővel, UKT-FM 66/17 rádiótelefonnal, T-100 távíró, „HMELJ-2” navigációs eszköz, KBM- ADS-3 rádiókommunikációs rendszerrel.[3]   


MTU-4 „lanszer” Strela-2M. forrás: https://www.mycity-military.com/




[1] http://tehnika.lzmk.hr/minolovac/, http://www.vs.rs/sr_lat/o-vojsci/naoruzanje/snage-i-sredstva-plovnih-jedinica
[2] http://www.vs.rs/sr_lat/o-vojsci/naoruzanje/snage-i-sredstva-plovnih-jedinica
[3] http://navyworld.narod.ru/Minolovci.htm#RTS1


 Úszó dokk (RDOK avagy RPD) és mobilkikötők (RPP) hangárok (RPH)


1921-ben a németországi Degendorfban épült meg acélból az „RDOK-15” úszó dokk. 1944-ben Belgrád felszabadítása során a jugoszlávok birtokába került hadizsákmányként. Az újvidéki (Novi Sad) hajógyárban felújították 1962-ben és a belgrádi hajógyárban 1975-ben. A dokk normál súlya 221 tonna, terhelt pedig 347 tonna volt. Hossza 48.4 méter, szélessége 16.24 méter volt. Kétszáz felfegyverzett katonát volt képes szállítani, maximális 21 km/h-val.[1]   


RDOK-15 forrás:www.paluba.info



[1] http://www.paluba.info/smf/index.php?topic=20700.0;imode


Az RRF két darab, a németektől hadizsákmányként megszerzett, vasból készült „Recni Plovni Pristani” (RPP-70, RPP-71) úszó kikötőt állított szolgálatba, melyből az RPP-70-es a „Krajina” hadi jacht báziskikötője, az RPP-71 pedig az 1959-tól flottába szolgálatba állított „Sumadinka” hadijacht bázis kikötője volt a belgrádi „Usce” öbölben. Az RPP-70-es súlya 305 tonna volt, hossza 61.70 méter, szélessége pedig 11.17 méter volt. Százötven felszerelt katona fért rá. Az RPP-71-es normál súlya 22.5 tonna, terhelt 50 tonna volt. Hossza 20 méter, szélessége 6 méter volt. Ötven felszerelt katona fért rá.

Az ezerkilencszázhetvenes évektől a JRM flotta programja lehetővé tette az újabb, korszerűbb hazai gyártású folyami katonai hajók gyártását. 1974-ben és 1980-ban a monostorszegi (Backi Monostor) hajóüzemében elkészült a már 1945 óta szolgálatban lévő két darab, a németektől hadizsákmányként megszerzett RPP-70, RPP-71 úszó kikötők mellé, további három darab úszó kikötő a RPP-72, 73 és 74. [1]
1973-ban épült acélból a monostorszegi (Backi Monostor) hajóüzemében az RPP-72-es. Súlya 164.8 tonna volt. Hossza 41.74 méter, szélessége 11.24 méter volt. A mobil kikötőt egy darab 191 kW-os dízelmotorral látták el, mely maximális 11.41 km/h-t eredményezett. Bázis állomáshelye a belgrádi „Usce” öbölben volt. Kétszáz felszerelt katona fért rá.
Az RPP-73 és 74 a 1980-ban épültek acélból a monostorszegi (Backi Monostor) hajóüzemében. Hosszuk 26 méter, szélességük pedig 8 méter volt. A mobilkikötők maximális 17 km/h-val haladhattak dízelmotorjuk révén. A mobilkikötők esetében a fedetté tételükkel, már mint folyami úszó hangár „Recni Plovni Hangar” (RPH) funkcionáltak, mely technikai módosításukkal járt együtt. [2]


RPP-70. forrás: www.paluba.info


RPP-71. forrás: www.paluba.info

RPP-72. forrás: www.paluba.info
RPP-74. forrás: www.paluba.info





[1] http: // www. vs.r s/ sr_lat/ o-vojsci/ naoruzanje/ snage-i -sredstva- plovnih- jedinica, http: // www. paluba. info/ smf/ index.php?topic=20700.0;imode
[2] http: // www. vs.r s/ sr_lat/ o-vojsci/ naoruzanje/ snage-i -sredstva- plovnih- jedinica, http: // www. paluba. info/ smf/ index.php?topic=20700.0;imode



Folyami műhely-javító hajók (RBR), mágneseséget semlegesítő hajó (RPF), mágnesezhető állomáshajó (RSRB), segéd-támogató hajó (PRB)


1955-ben elkészült a belgrádi hajógyárban az RBR-16 „Metalac” folyami műhely-szerviz hajó „Recni Brod-Radionica” (RBR), mely 1960-tól szolgálatba állt a jugoszláv folyami flottában. A hajó 1964-ig szolgált, majd kivonásra került a hadihajózó flottából. A hajó súlya 97 tonna volt, hossza 37.6 méter, szélessége pedig 5.5 méter. Egy darab 150 lóerős dízelmotor hajtotta meg. Társa az RBR-15 szintén 1960-tól került a folyami flottához. [1]
1960-ban a jugoszlávok szolgálatba állították a folyami flottában az RPF-33 mágneseséget semlegesítő hajót „Recna stanica demagnetisanje brodova” (RPF).[2]
Az ezerkilencszázötvenes években a JRM modernizálás keretén belül nekilátott saját gyártású folyami hadicélra szolgáló hajóinak a legyártásához. 1955-ben a JRM elkészítette a mágnesezhető állomáshajóját „Recna stanica za razmagnetisanje brodova” RSRB 35, mely 1984-ig állt szolgálatba. A tizenhárom fő szállításra alkalmas hajó súlya 155 tonna, hossza 31.7 méter, szélessége 8.29 méter volt. Két darab egyenként 23.5 kW-os „OIM-30-4” elektromotor hajtotta meg a hajót, maximális 3-5 km/h-val.[3]  
1981-84 közt a belgrádi „Brodotehnika” hajógyárban elkészült a folyami flotta segéd-támogató hajója „Pomocni Recni Brod” (PRB), mely a „Sabac” PRB-36 azonosítót kapta (kódneve: RSRB-KB). A hajó 1984-ben kezdte meg szolgálatát az RRF-ben. Az alumíniumból készült, tizenhét fős személyzettel üzemelő „Sabac” normál súlya 107.2 tonna, terhelt pedig 115.8 tonna volt. Hossza 32.20 méter, szélessége pedig 7.05 méter. A tizenhét fős személyzettel működő „Sabac” képes volt száz teljesen felszerelt katonát szállítani. A hajót ellátták két darab 191 kW-os „Torpedo B-539 RM-2” dízelmotorral, mely maximális 22 km/H-t eredményezett. Fegyverzetileg ellátták első fázisban egy darab „egycsövezetű” 20 mm-es M-71-es légvédelmi ágyúval, majd még egy darabbal, és egy darab „négycsövezetű” légvédelmi „Strela-2M” rakétával. A hajó navigációját „„DECCA RM- 1216 A”” radar segítette. További technikai felszerelés részét képezte a „D-14” mélységmérő, az „S-12”  mágneses irányzó,  RTU- 100/M rádiótelex,  RUP- 12M- 8-12 km-es hatótávolsággal bíró rádió-adóvevő, „MARCONI” rádióvevő, UKT-FM 66/17 rádiótelefon, a mágnesesítéshez (aknák elleni védelem) használható technikai eszköz. Ez utóbbi eszköz révén a hajót a mágnesesítésre használható bázishajók „Recna stanica za razmagnetisanje brodova” (RSRB) közé sorolták.[4]
1945-ben került az RRF szolgálatába az RPD-15 darus hajó. A hajó  normál súlya 116.6 tonna, terhelt 221 tonna volt. Hossza 48.4 méter, szélessége pedig 16.24 méter volt.

RSRB 35. forrás: http://navyworld.narod.ru/Pomocni3.htm#RBR16 
RSRB 36. forrás: http://www.paluba.info/smf/index.php?topic=28727.0




[1] http://navyworld.narod.ru/Pomocni3.htm
[2] http://navyworld.narod.ru/Pomocni3.htm
[3] http://navyworld.narod.ru/Pomocni3.htm
[4] http://www.vs.rs/sr_lat/o-vojsci/naoruzanje/snage-i-sredstva-plovnih-jedinica



Folyami jachtok


A németországi Regensburgban lévő hajógyárban készült el 1928-ban, mint folyami jacht a „Dragor”. Az akkori szerb király, I. Sándor[1] a „Karadordevic” dinasztia uralkodója, feleségének, Hohenzollern-Sigmaringen Mária[2] román királyi hercegnőnek vásárolta és készítette el a jachtot, mint nászajándékot. A hajó „Dragor”[3] néven keresztelték el és besorolták a királyi haditengerészeti flottába. 1941-ben a „Dragor” a jugoszláv kapituláció után a németbarát horvát független államhoz (NDH), majd a bolgárokhoz, végül 1943-ban a németekhez került „Gernot” néven. A II. Világháború során az amerikaiak (USA) birtokába került „California” néven. Hosszú háborús hányattatása után végül a II. Világháború után 1946-ban az USA-tól visszakerült Jugoszláv Haditengerészethez, ahol 1949-re renoválták és 1951-től „Krajina” névre keresztelték. A jach a titói partizán parancsnoki gárda használatába került és a Száva folyót járta. A „Krajina” 1983-ig volt szolgálatban a haditengerészet folyami flottájában. A hajó normál súlya 306 tonna, terhelt 364 tonna volt.  Hossza 56.82 méter, szélessége 12.3 méter volt. A hajót egy darab 420 lóerős gőzmotor hajtotta meg, maximális 24 km/h-val. [4] 

Dragor. forrás:www.paluba.info



[1] https://hu.wikipedia.org/wiki/I._S%C3%A1ndor_jugoszl%C3%A1v_kir%C3%A1ly
[2] https://hu.wikipedia.org/wiki/M%C3%A1ria_jugoszl%C3%A1v_kir%C3%A1lyn%C3%A9
[3]http:// www. paluba. info/ smf/ index. php?topic=10889.15 
[4] http: // www. paluba. info/ smf/ index. php? topic = 14067.0, http: // navyworld .narod .ru/ Pomocni2.htm


A „Sumadinka” hadijacht 1959-től lépett a Jugoszláv Folyami Flotta szolgálatába. Súlya 47.2 tonna volt, hossza 23.1 méter, szélessége pedig 5.76 méter volt. Két darab 500 lóerős dízel motor hajtotta meg maximális 31 km/h-val.[1]

A „Sava” hadijacht (szárnyashajó) 1977-ben lépett a Jugoszláv Folyami Flotta szolgálatába. Súlya 54.3 tonna volt, hossza 34.6 méter, szélessége pedig 9.5 méter volt. Két darab 1100 lóerős dízel motor hajtotta meg maximális 65 km/h-val.[2]


„Ada Kaleh” sziget a Dunán a román-szerb-bolgár határnál. forrás: https://www.express.hr/life/nestao-prije-40-godina-otok-kojeg-je-potopila-jugoslavija-23488

Duna a román-szerb határ mentén. forrás: https://www.istinito.com/region/42790-dunav-najzagadjeniji-u-srbiji-rumuniji-i-bugarskoj/







[1] http://www.paluba.info/smf/index.php?topic=10889.15, Josip Orbanic: Cesarske in predsedniske jahte. Revija Transport - junij 2008, https://www.fsb.unizg.hr/brodogradnja/BrodoprojektKarminski.pdf
[2] https://www.fsb.unizg.hr/brodogradnja/BrodoprojektKarminski.pdf



Folyami vontatók


A folyami flottillában vontatóhajóként látták el feladatukat az R 24, az R 27. „Vitez”, a „Raska”, "Tanasko Rajic",  "Deligrad", „Visegrad”, „Avala”. [1]
Az R 24. sorozat hajója a kétszázharminchét tonnás R 24-es[2] volt. A hajó 530 lóerős, kéthengeres gőzgéppel rendelkezett, hossza 51.9 méter, szélessége pedig 6.15/12.4 méter. Az R 24 a Magyar Gőzhajózási Társaság megbízásából 1870-ben készült el, az újpesti hajógyárban. 1871-ben a magyar újpesti "Egyesült Magyar Gőzhajózási Társulat" tulajdonába került, majd 1874-től az Osztrák-Magyar Monarchia megbízásából a budapesti "DGT Óbudai Hajógyára" hajógyárban modernizálják és felkészítették hadi feladatok ellátására. Az I. Világháború végén 1918-ban az akkori jugoszlávok birtokába került hadizsákmányként. Szolgált a „Szlovén-Horvát-Szerb Tanács”, a „Szerb-Horvát-Szlovén Királyság”, majd a Jugoszláv Királyság folyami flottájában, ahol „Kumanovo” néven hajózott. 1941. áprilisi jugoszláv kapituláció után a hajót a személyzet a Dunán elsüllyesztett. 1950-ben a hajót kiemelték és felújították, a belgrádi „Jugoslovensko drzavno recno brodarstvo” folyami hajótársaság birtokába került „Branicevo” néven. 1966-ban leselejtezték.[3]
Az „R 27-es „Vitez”[4] vontatót 1941. áprilisi jugoszláv kapituláció során a jugoszlávok elsüllyesztették a Obrenovácnál a Dunán.[5]
A „Raska”[6] vontatót „Venator” néven 1908-ban készült el a "Stettiner Oderwerke AG" sztetini hajógyárban. 1921-ben Jugoszláviához került, ahol „Sava”, majd „Triglav”, 1931-től „Raska”, 1936-tól „Sisak” néven állt a dunai flottilla szolgálatába aknarakó hajóként.  1941. áprilisban a németek hadizsákmányként még ezen év decemberében a német dunai flottába állt szolgálatba „Tronje” néven. 1944-ben augusztus 28-án a Dunán való járőrözés közben aknára futott és elsüllyedt. A hajó normál súlya 90, terhelt súlya 130 tonna volt, hossza 35.97 méter, szélessége 7.01 méter. Fegyverzete két német ágyú, egy 20 mm-es és egy 30 mm-es és két „egycsövezetű” 8 mm-es géppuska. A hajó tizenegy csomóval volt képes szelni a folyamot, két egyenként 175 lőerős gőzmotorja révén.
A  "Tanasko Rajic"[7] vontatót  1941. április 12-én a „Belgrade-Zemun” autóút Száva folyó feletti hidjának felrobbantása során (a német erők átvonulásának megakadályozása végett)  a híd elemei ráomlottak a hajó, mely elsüllyedt.
A "Deligrad"[8] vontató 1869-ben épült meg „Raba” néven az osztrák linzi "Ignaz Mayer Werft" hajógyárban a magyar "Győri Gőzhajózási RT" megrendelésére. Hossza 57.91 méter, szélessége, 7.31/16.5 méter volt. A hajót egy 520 lőerős „Escher Wys” kéthengeres gőzgép hajtotta meg. 1895-ben a vontatót átkeresztelték „Baross” névre és eladásra került a „Magyar Társaság Királyi folyam-és Tengerhajózási Részvény Társaság (MFTR) „ budapesti folyami hajózási társaságnak. Az I. Világháború végén 1918-ban az akkori jugoszlávok birtokába került hadizsákmányként. Szolgált a „Szlovén-Horvát-Szerb Tanács”, a „Szerb-Horvát-Szlovén Királyság”, majd a Jugoszláv Királyság folyami flottájában, ahol „Deligrad” néven állt szolgálatba. 1941. áprilisi jugoszláv kapituláció után a hajót a személyzet április 10-én a Száva és Duna folyók találkozásától 1 km-re a személyzet elsüllyesztette.
1962-ben leselejtezték.[9]
Az „Avala”[10] vontató „Joachim” néven szállítóhajóként a breszlávi (Breslav) „Caesar Wollheim” hajógyárban készült el 1914. évben. 1921-ben Jugoszláviához került, ahol „Mostar” 1931-től „Dunav” majd „Avala”, 1936-tól pedig „Sabac” néven állt a dunai flottilla szolgálatába aknarakóként. 1941. áprilisban a németek hadizsákmányként még ezen év szeptemberben a német dunai flottába állt szolgálatba „Alzey” néven. 1945-ben II Világháború végével 1947-ben a jugoszlávok birtokba vették és „Senta” névre keresztelték, majd kivonták a szolgálatból. A hajó súlya 90 tonna volt, hossza 31.9 méter, szélessége 5.94 méter. Fegyverzete két német ágyú, egy 20 mm-es és egy 30 mm-es, valamint két egycsövezetű 8 mm-es géppuska. A hajó tizenegy csomóval volt képes szelni a folyamot, 350 lőerős motorja révén[11].
A „Lovcen”[12] vontatót Budapesten gyártották „Bodrogköz” néven a ("Ganz és tarsa ¬ Danubius Gép- Waggon- és Hajógyár R.T." üzemében Újpesten. 1914-ben állt szolgálatba a Dunán a "Magyar Királyi Folyam-és Tengerhajózási Részvény Társaság (MFTR)" tulajdonában. 1918-ban az I. Világháború után a jugoszlávokhoz került, ahol a Dunán lát el szolgálatot „Lovcen” néven. A „Lovcen” folyami vontató 1941-ben a jugoszláv kapitulációval a németekhez kerül, ahol „Kahlenberg” néven szolgált. A II. Világháború során 1944-ben a szovjetek a hajót elfoglalták és átadták a jugoszlávoknak. A hajó a továbbiakban a jugoszláv dunai flottillában szolgált, ahol átkeresztelték „Zeta” névre, és 1965-ig, leselejtezéséig üzemelt. A folyami vontató súlya 82 tonna volt, hossza 42 méter, szélessége 5.7/11.4 méter. Egy 250 lőerős gőzgép hajtotta meg a hajót, melyet felszereltek 18. mm-es géppuskával[13].
„Helena” 1909-ben épült a regensburdi „Rudhof” hajógyárban az Osztrák-Magyar Monarchia részére mint folyami szállítóhajó. 1915-ben a monarchia a hadiflottához sorolja. Az I. Világháború után 1919-ben a jugoszlávokhoz került a hajó és „Cer” néven állt folyami szolgálatba. A „Cer” a jugoszláv királyi flotta parancsnoki hajójaként üzemelt. Honkikötője   Újvidéken az az  Nóvi Szádban (Novi Sad) volt, a folyami flotta főparancsnokságának kikötőjében. 1941. áprilisában a Száván Zsupanja (Zupanja) közelében a személyzet elsüllyesztette. Ezt követően a németek kiemelték és a németbarát horvát államnak adták hadi szolgálatra, ahol "Vrbas" néven szolgált 1944-ig. 1944-ben elsüllyesztették, de a jugoszlávok kiemelték. 1944. után a jugoszlávok hadizsákmányaként „Srem” néven 1950-ig, szolgálatból való kivonásig járta a Dunát. A hajó normál súlya 227 tonna, terhelt súlya 256 tonna volt, hossza 52.1 méter, szélessége 14.3 méter. Fegyverzete két „egycsövezetű” 8 mm-es géppuska. A hajó tizenegy csomóval volt képes szelni a folyamot, egy 400 lőerős gőzmotorja révén.[14]
1944-től ismét a jugoszlávokhoz került hadizsákmányként a „Cer” parancsnoki hajó[15]. A „Cer” már korábban, az I. és II. Világháború közt a Királyi Jugoszlávia folyami parancsnoki hajójaként üzemelt. A II. Világháború során a németek kezébe került és a harcokban elsüllyesztették. A jugoszlávok azonban kiemelték és felújítva „Srem” néven aknarakó vontatóhajóként szolgálatba állították.[16]
A „Visegrad”[17] vontató a német Geestemyunde-i "J. C. Tecklenborg" hajógyárban készült el 1918-ban, mint aknakereső (Flachgehende Minensuchboot) FM 20 (p. № 309) hajó a német haditengerészet számára. A hajó súlya 289.9 tonna volt, hossza 43.6 méter, szélessége 6.2 méter volt. Két darab egyenként 350 lőerős „M.W.M. RH342SU” dízelmotor hajtotta. 1920-ban a hajót megvásárolta a romániai „Bukarest Bank”, mely eladta a belga Antwerpen-i "Cie. Continentale Belge de Navigation" hajótársaságnak, ahol „Cecedena” néven szolgált. 1925-ben a hajót megvásárolta a belgrádi "Zemljoradnicke Bank" bank és „Kosovo” néven állítja szolgálatába. Még ez évben a hajó eladásra került az apatini  "Kini & Klajner Franja" hajótársaságnak, ahol „Atlanta” néven szolgált. Ezt követően 1925-ben a hajót megvásárolta a pancsovai „Simon Schulz” társaság, majd 1927-28-ban a belgrádi „Sumanovic” cég, ahol átkeresztelték a hajót „Trebinje” névre. 1937-ben a hajót megvette az apatini „Braun & Piry” cég, ahol „Visegrad” néven állt szolgálatba. 1938-ban a hajót hadi célra alakították át és Jugoszláv Haditengerészet folyami flottillájába került. Az 1941-es jugoszláv kapituláció során áprilisban a hajót a személyzet elsüllyesztette. 1945-ben a folyami vontatóhajót „Recni remorker motorni” (RRM) a jugoszlávok kiemelték és renoválták, majd szolgálatba állították, mint folyami flottilla parancsnoki hajót „RRM-11 Fruska Gora” néven. A felújított és parancsnoki hajónak át minősített vontató súlya 290 tonna, hossza 43.6 méter, szélessége 6.2 méter volt. A két darab egyenként 350 lóerős „M.W.M. RH342SU” dízelmotor hajtotta meg 15 km/h-val. A hajó 1962-ig állt szolgálatban. Helyét 1961-62-től a „Kozara” parancsnoki hajó vette át.[18]
A jugoszláv partizán folyami flottában további két folyami vontató (RRM-12, RRM-13) léphetett szolgálatba. A vontatók hadizsákmányként kerültek a partizánok birtokába.
Az 1945-ben szolgálatba lépő RRM-12-es súlya 14 tonna, hossza 15,7 méter, szélessége 3.33 méter volt. A hajót egy darab 75 lóerős dízelmotor hajtotta meg 10.5 km/H-val. A vontató 1962-ig szolgált a folyami flottában. Az 1951-ben szolgálatba lépő RRM-13-as súlya 12.5 tonna, hossza 15,7 méter, szélessége 3.33 méter volt. A hajót egy darab 107 lóerős dízelmotor hajtotta meg 10 km/H-val. A vontató 1964-ig szolgált a folyami flottában.[19]
Nem sorolhatók az RRF-hez azon kisméretű pontonhidak mozgatására használható motoros kishajók, melyeket bár vontató „remorka” megnevezéssel illetnek, mert ezen vontatók (BMK) a szárazföldi erők műszaki erőihez tartoztak[20].

  
Parancsnoki hajó „Kozara”

1938-ban Liznben a "Schiffswerf Linz AG" hajógyárban elkészült a német haditengerészet „Kriemhild” nevű folyami motoros vonató hajója. 1939-től már szolgálatba is állt, de 1940-től 1941-ig a „DDSG – Erste Donau Dampfschiffahrts-Gesellschaft" polgári hajótársaság bérelte, használta. 1941-ben a hajó visszatért a német haditengerészetbe. A hajó úszó bázishajóként funkcionált 1941-től 1943-ig. A II. Világháború végével 1945. májusától a hajó az Egyesült Államok erőinek hadizsákmányaként végezte. Az USA „Oregon” néven állította bázishajóként szolgálatba a németországi Regensburgban.  1948-ban a  "Bavarian Lloyd" társaság kibérelte, majd 1953-ban megvásárolta a hajót. 1960-ban a hajó eladásra került Jugoszláviának, ahol a Sziszak (Sisak) városban „Danube Lloyd” tulajdonába került, mint „BL-1120-as2 jelzésű önjáró bárka. 1961-ben a hajó a Jugoszláv Folyami Hadi Flotta[21] (RRF) tulajdonába került, ahol mint többcélú (BPN), illetve mint segéd-bázis hajó (RPB) „Kozara” (RPB-40) néven kezdte meg szolgálatát korszerűsítéseken átesve mind a mai napig.  A Kozara a korábban parancsnoki hajó feladatot ellátó RRM-11 „Fruska Gora” helyét és szerepét vette át 1961-től.
A vasból készült hajó normál súlya  601.5 tonna, terhelt 650 tonna, hossza 67 méter, szélessége 9.55 méter volt. A „Kozara” parancsnoki hajót két darab egyenként 400 lóerős „Deutz RV 6 M 345” dízelmotor (2012-től két 500 lóerős Caterpillar C-18 dízelmotor és „Koncar” elektromotor) hajtotta meg maximális 21 km/h-val. A hajón negyvenhétfős személyzet látott el szolgálatot. Védelem céljából felszerelésre került három darab, „háromcsövezetű” 20 mm-es M-55-ös légvédelmi ágyú, hetven darab „R-1” és ötven darab KMD-2 500 vízi akna[22] (később  hetven darab ROCKAN és húsz darab AIM M82 aknák). A hajót ellátták „UKT-FM 66/’17 rádiótelefonnal, „Marconi” rádióval, RTU-100/M rádió távíró rendszerrel,”DECCA” RM 1216R radarral, RD-1 rádióadóval, RUP-2B hajók és a hajók valamint a szárazföld közti 8- 10 km-es hatótávolsággal rendelkező rádióforgalmi adóvevő rendszerrel, AMR-750 rádióforgalmi adóvevővel, R-609 rádióadóval. A hajó képes volt 250 teljes felszerelésben lévő katona szállítására deszantolás esetén.


„Kozara” forrás:www.paluba.info

„Kozara” forrás:www.paluba.info



[1] http: // www. paluba. info/ smf/ index. php? topic = 14067.0, http: // navyworld .narod .ru/ Pomocni2.htm
[2] http:// navyworld. narod .ru/ Pomocni.htm
[3] http: // www. paluba. info/ smf/ index. php? topic = 14067.0, http: // navyworld .narod .ru/ Pomocni2.htm
[4] http:// navyworld. narod .ru/
[5] http: // www. paluba. info/ smf/ index. php? topic = 14067.0, http: // navyworld .narod .ru/ Pomocni2.htm
[6] http:// navyworld. narod .ru
[7] http:// navyworld. narod .ru/
[8]. http:// navyworld. narod .ru/
[9] http: // www. paluba. info/ smf/ index. php? topic = 14067.0, http: // navyworld .narod .ru/ Pomocni2.htm
[10] http:// www. hajoregiszter. hu/ tarsasagok/ belvizi/ jrb_ jugoslovensko_ recno_ brodarstvo/ 286
[11] http: // www. paluba. info/ smf/ index. php? topic = 14067.0, http: // navyworld .narod .ru/ Pomocni2.htm
[12] http: // www. paluba. info/ smf/ index. php? topic = 14067.0, http: // navyworld .narod .ru/ Pomocni2.htm
[13] http: // www. paluba. info/ smf/ index. php? topic = 14067.0, http: // navyworld .narod .ru/ Pomocni2.htm
[14] http: // www. paluba. info/ smf/ index. php? topic = 14067.0, http: // navyworld .narod .ru/ Pomocni2.htm
[15] A „Cer” (korábban Helena) a németbarát horvát kormány NDH „Vrbas” parancsnoki hajója, amit 1944-ben elsüllyesztettek, de a jugoszlávok kiemelték. 1944. után a jugoszlávok hadizsákmányaként ismét „Cer” majd „Srem” néven állították szolgálatba. A hajó szolgálatból való kivonásig járta a Dunát. http: // www. paluba. info/ smf/ index. php? topic = 14067.0, http: // navyworld .narod .ru/ Pomocni2.htm
[16] https: // ru. wikipedia. org/ wiki/ %D0% A0%D 0% B5% D1% 87% D0% BD% D0% B0% D1% 8F_% D1% 84% D0%BB% D0% BE% D1% 82% D0% B8% D0% BB% D0% B8% D1% 8F_% D0% A1% D0% B5% D1% 80% D0% B1% D0% B8%D0%B8
[17] http:// navyworld. narod .ru/
[19] http://navyworld.narod.ru/Pomocni2.htm#RRM12
[20] https://hu.wikipedia.org/wiki/PMP_pontonh%C3%ADd
[21] 1960-tól 1992-ig RRF Jugoszlávia, ezt követően a Szerb és Crna Gora tagállamok alkotta Jugoszláv államszövetség haderejének folyami hadiflottája (JA RRF), 2003-tól a megszűnő Jugoszlávia helyett létrejött Szerbia és Crna Gora (SCG) hadi folyami flottája, 2006-tól a megszűnő  SCG helyett függetlenedő mai Szerbia folyami hadiflottája.
[22] http://www.paluba.info/smf/index.php?topic=4260.0;wap2



Folyami teherszállítók, tankerek. (RPN-40, RPN-41, RPN-42, RPN-43, RPS-21, RPS-31, RST-61, RST-62, RPS-64).  


1945-től a partizánok folyami teherszállító uszályt „Recne penise slepovi” (RPS), tankert „Recne slepovi tankeri” (RST), üzemanyag szállító uszályt „Recne penise nafte” avagy „Recni pomocni naftonosac” (RPN) állította a folyami flottilla szolgálatába.[1]  A hadizsákmányok mellett az ezerkilencszázötvenes években pedig megkezdődött a saját jugoszláv RPS, RST, RPN-ek gyártása, főképpen a belgrádi hajógyárban.[2]   



RPN-43. forrás: http://navyworld.narod.ru/Pomocni.htm#RPN41



[1] http://navyworld.narod.ru/Pomocni.htm
[2] http://navyworld.narod.ru/Pomocni.htm#RPN42


Hadizsákmányként 1945-ben került a jugoszlávokhoz az RPN-41-es üzemanyag szállító. A hajót egy darab 65 lóerős dízelmotor hajtotta meg. Összesen 47 tonna hasznos teher szállítására volt alkalmas.[1] Az üzemanyag szállítás céljára használt RPN-42-es és RPN-43-as hajó 1955-ben készült el vasból a belgrádi „Tito” (Brodotehnika) hajógyárban. 1955. szeptembertől a folyami hadi flotta „segédhajózó” osztagába állományába vonták be. Az öt fős személyzettel bíró hajó normál súlya 63 tonna, terhelt 90 tonna volt, hossza 2l méter, szélessége pedig 4 méter volt. Az öt fős személyzettel rendelkező hajót egy darab 108 lóerős „MVN RHS-418” dízelmotor hajtotta meg maximális 17 km/h-val. A navigáció végett ellátták „RLS DECCA 110” radarral, UKT-FM 66/17 rádióval, „Halon” tűzoltó rendszerrel, és elektromos pumpával, mely 6000 liter üzemanyagot pumpált óránként. A hajó hatvan tonna hasznos terhet volt képes szállítani, ebből 45 tonna (60 000 liter) üzemanyagot, plusz 3 tonna saját felhasználású üzemanyagot.[2]    

Az RPS-21 és RPS-31-es 1945-ben hadizsákmányként került a jugoszlávok birtokába. Összesen négy tonna hasznos teher szállítására volt alkalmas. Az RPS-31-es már 30 tonna hasznos teher szállítására volt alkalmas. 1945-től a folyami flottillába szolgálatba állt az RST-61 és RST-64-es tankerek. Súlyuk 361.6 tonna, hosszuk 47.73 méter, szélességük pedig 6.58 méter volt.[3]   

Folyami Flottilla egyéb motorcsónakjai

RH 38 SB motorcsónak (brodica) 1960-ban épült a horvátországi sztára gradiskai (Stara Gradiska[4]) Szava parti határvárosban. Az akkori Jugoszlávia horvát tagköztársaságának infrastrukturális, tengerügyi és közlekedési hivatalának birtokába került, a horvát Szlavónszki Brod (Slavonski Brod) kikötői hatóságnál állították szolgálatba a Száva folyón. A motorcsónak 12.5 méter hosszú és 3 méter széles volt. Személyzete két fő volt, de még tíz személyt tudott szállítani. A motorost két 51.52 kW-os „Torpedo” motor hajtotta meg.[5]
RH 38 SB motorcsónak (brodica) 1960-ban épült a horvátországi sztára gradiskai (Stara Gradiska) Szava parti határvárosban. Az akkori Jugoszlávia horvát tagköztársaságának infrastrukturális, tengerügyi és közlekedési hivatalának birtokába került, a horvát Szlavónszki Brod (Slavonski Brod) kikötői hatóságnál állították szolgálatba a Száva folyón. A 14.35 tonnás motorcsónak 12.62 méter hosszú és 3.53 méter széles volt. Személyzete két fő volt, de még nyolc személyt tudott szállítani. A motorost két 74 kW-os „Yanmar” motor hajtotta meg.[6]
Az ezerkilencszázhatvanas években történő „flotta program” alapján a folyami flotta tizenkilenc darab motorcsónakot „Camac motorni” (CM); CM-41, CM-51, CM-52, CM-53, CM-55, CM-56, CM-58, CM-59, CM-60, CM-63, CM-64, CM-65, CM-66, CM-67, CM-68, CM- 69, CM-71, CM-72, CM-73,  kapott meg a haditengerészettől.[7]  
1955-ben elkészült a motoros „barkas”[8] kishajó „Recna Barkasa Motorna” (RBM-1), mely 1960-ban a folyami flotta [9]
A folyami flottillához tartozott még a http://navyworld.narod.ru/pbr.htm#101 internetes oldal szerint további folyami járőr csónak család, a „PC-15”. A belgrádi „Brodotehnika” hajógyárban megépült 15-ös típusok közzé tartoztak a folyami szolgálatra hadba vont „PC-15-1, 15-2, 15-3, 15-4., 15-5., 15-6., 15-7., 15-8., 15-9., 15-10., 15-11., 15-12.”. A nagyobb tavakon; Skodra tó, Ohrid tó, Prespansko tó, a szintén jugoszláv gyártású úgynevezett „126-os” típus „tavi járőr csónakjai” (JPC Jezerski patrolni Camci) álltak szolgálatba, melyből három darab (JPC-123, 127., 128.) lépett a folyami flottilla szolgálati hajózó állományába.[10]


A „PC 15-5” járőrhajó. forrás: http://navyworld.narod.ru/pbr.htm#101

„Motorscsónakok” a Skodra tavon Virpazarnál. forrás: http://jna-sfrj.forumbo.net/t890p225-recna-flotila








[1] http://navyworld.narod.ru/Pomocni.htm#RPN41
[2] http://navyworld.narod.ru/ Pomocni.htm, http://www.vs.rs/sr_lat/o-vojsci/ naoruzanje/ snage- i- sredstva-plovnih -jedinica
[3] www.paluba.info
[4] Stara Gradiska- a Száva folyó part
[5] http://navyworld.narod.ru/Kapetanija.htm
[6] http://navyworld.narod.ru/Kapetanija.htm
[7]   www.paluba.info
[8] https://hr.wikipedia.org/wiki/Barkasa
[9] http://navyworld.narod.ru/Pomocni3.htm
[10] http://navyworld.narod.ru/pbr.htm#101, http://jna-sfrj.forumbo.net/t890p200-recna-flotila




elgrádi Folyami Flottilla (RRF) bázisa. forrás: http://jna-sfrj.forumbo.net/t890p525-recna-flotila


Egykori „Tito Marsal”, majd „Brodotehnika” belgrádi hajógyár védjegye. forrás: http://jna-sfrj.forumbo.net/t890p525-recna-flotila


A szerkesztett anyag bárminemű felhasználása céljából kérjük lépj kapcsolatba a szerkesztővel a Facebook oldalunkon:


vagy email-en. program5000@gmail.com 

A fent írott szöveg más fórumra, weboldalra, facebook-ra, blogra.....történő beillesztése, beollózása, beírása, felhasználása esetén kérjük feltüntetni  a szerzőt és a forrás linkünket !!!

 FOLYTATJUK 




































































































































































































































































Megjegyzések